Минуле людини і суспільства – це сукупність подій, які відбувалися в минулому: діяльність та досягнення людей, їх суспільна організація, культурні традиції, технології, господарство. Історія – це вивчення цих подій та їхній аналіз з метою розуміння минулого та його впливу на сучасність.
1. Що таке суспільство? Коли воно зародилося?
Суспільством називають спільноту людей, об’єднану заради спільної мети і діяльності.
2. Як називають людину — члена суспільства?
Члена суспільства називають особою.
Чи можна стверджувати, що знання історії допомагає в житті?
Так, знання історії допомагає в житті. Адже історія – це величезний життєвий досвід попередніх поколінь, їх здобутків чи помилок. Вивчаючи історію, люди намагаються не повторювати помилок минулих поколінь. Проте можна констатувати, що людство далеко не повною мірою засвоює помилки минулого.
Чим важлива ваша особиста історія?
Особиста історія складається з наших життєвих подій. Вона важлива для нас процесом набуття особистого життєвого досвіду, умінь та знань.
Розгляньте малюнок. Які предмети, що асоціюються у вас зі словом «історія», ви додали б до зображеного набору? Поясніть свій вибір.
Можна додати календар (всі історичні події відбувалися в певних датах), фотографії (вони зафіксували миттєвості минулого),
Чи можна стверджувати, що історія України є проявом багатоманітності історії?
Так, можна. Кожен народ має свою історію, яка відрізняється від історії інших народів.
Чому історик називає України брамою Європи?
Територією України пролягає межа між степами, де випасали худобу прадавні войовничі кочівники, і орними землями осілих європейських хліборобів, які мусили захищатися від нападів кочовиків. Цю давню межу між кочовими і землеробськими народами образно називають брамою Європи.
Чи можна стверджувати, що всесвітня історія існувала не завжди, і єдність історії світу — це результат історичного розвитку?
Всесвітня історія – це історія всього людства, вона з’явилася одночасно з появою первісних людей. Отже, вона існувала завжди відколи на Землі існує людина. В процесі історичного розвитку протягом тривалого часу люди сформували багато різних народів, кожен з яких мав уже окрему (національну) історію. Проте всі національні історії взаємопов’язані між собою, адже події в житті одного народу впливали на зміни в житті інших народів. Звідси випливає твердження про єдність історії світу на основі постійних взаємозв’язків між народами.
Запитання і завдання
1. Що таке історія? Що означає слово «історія»?
Історія – наука про минуле людства. З давньогрецької мови слово історія означає буквально оповідь, переказ про відоме, досліджене минуле.
2. Колективне обговорення. Як сьогодення може вплинути на ваше майбутнє життя?
Існує відомий вислів – без минулого немає майбутнього. Це означає, що всі події, які відбуваються з нами сьогодні, обов’язково змінюють наше майбутнє. Адже наше життя – то безперервний ланцюг подій, пов’язаних між собою.
4. Навіщо людині знати про минуле? Поясніть, як ви розумієте вислів «Історія — наука про минуле людства в часі та просторі».
Людині важливо знати минуле, аби не повторювати його помилок попередніх поколінь в сучасному житті. Кожна подія минулого відбувалася в певний час та в певному місці.
5. Що вивчають історія України та всесвітня історія? Чи правильне твердження, що всесвітня історія є складовою історії України?
Історія України вивчає минуле нашої Батьківщини – події, що відбувалися в житті нашого народу від найдавніших часів до сьогодення. Всесвітня історія вивчає події, що відбувалися в минулому народів світу.
Історія України є складовою всесвітньої та європейської історії.
6. Робота в парах. Обговоріть і виконайте завдання:
1) Доберіть три аргументи, навіщо вивчати історію.
Прогнозувати майбутнє, пізнаючи минуле.
Використовувати досвід попередніх поколінь.
Передавати набуті знання, вміння і досвід майбутнім поколінням.
2) Доберіть аргументи на користь твердження, що історія є багатоманітною.
Історія багатоманітна, бо складається з великої кількості історії окремих народів, кожен з яких перебуває на своєму щаблі власного історичного розвитку. Історія окремих народів розвивається дуже нерівномірно. Це пояснюють відмінностями природних умов, у яких розвивалися ті чи
інші народи.
7. Як ви вважаєте, для чого потрібно знати історію своєї держави?
Мати власну державу є найбільшим надбанням будь-якого народу. Ми маємо знати історію власної держави, аби дійсно дорожити нашою державою, не втратити її і передати наступним поколінням.
8. Що чекає на народ, у якого відсутня інформація про минулі події? Поясніть свою відповідь.
Без минулого немає майбутнього. Без знання свого минулого народ приречений на завоювання і знищення. Усі загарбники від найдавніших часів намагалися знищити історію підкорених народів і нав’язати їм свою власну.
9. Робота в групах. Обговоріть і поясніть таку думку: «Завдяки передаванню пам’яті поколінь людина стає особистістю, народ — нацією, країна — державою».
Знаючи і цінуючи історію власної сім’ї, власного народу, людина починає відчувати глибокий зв’язок з іншими членами своєї спільноти – тобто стає особистістю.
Народ, який шанує і здатний захищати свої національні ознаки (насамперед мову, культуру, звичаї, традиції, територію розселення) стає нацією.
Нація, спроможна захистити себе, обов’язково стає на шлях державотворення.