2. Людина і природа. 5 клас Гісем

Людина і природа взаємопов’язані і взаємозалежні між собою, що в підсумку дає величезний взаємовплив на обидві сторони. Дотримання балансу у взаємодії між людиною та природою є надзвичайно важливим, і потребує його збереження у майбутньому.

1. Що таке природа?
Навколишній світ, що нас оточує.

2. На які дві частини поділяється природа?
Природа поділяється на живу й неживу.

3. До якої частини природи належить людина?
Людина належить до живої природи.

Чи можна стверджувати, що природа підказує людині шлях до виживання?
Так, природа суворий вчитель: у відповідь на забруднення довкілля вона відповідає людині змінами клімату, які ускладнюють людині життя на Землі та приводять до пошуку рішень щодо захисту довкілля від згубного господарського впливу.

Висловіть свої припущення, чому кочове населення не зводило кам’яних будинків.
Кочові народи постійно змінювали свої місця проживання услід за пошуком нових пасовищ для свійських тварин.

Чи можна стверджувати, що за всю свою історію людство лише нищило навколишнє середовище?
Скоріше, людство постійно змінювало і змінює природне середовище відповідно до своїх потреб. Проте задоволення цих потреб людиною привело до знищення довкілля вирубуванням лісів, неконтрольованим полюванням, забрудненням води, ґрунтів, повітря шкідливими речовинами.

Поміркуйте, чи є вогонь частиною природи.

Вогонь – це природне явище, отже, є частиною природи.

Що змінилося в навколишньому середовищі з появою землеробства?
З появою землеробства люди почали жити осіло, в постійних поселеннях, тобто на одному місці. Люди розорювали землі, забираючи в природи все більші і більші ділянки, придатні для землеробства.

Як змінилося природне середовище внаслідок появи землеробства та скотарства?
Внаслідок поширення землеробства та скотарства значна частина територій стала землеробськими угіддями та пасовиськами. Це привело до знищення багатьох видів диких рослин і тварин, зменшення різноманіття видів, непомірним поширенням культурних рослин та збільшення кількості сільськогосподарських тварин.

Свідченням яких екологічних проблем є зображена фотографія?
Забруднення повітря відбувається внаслідок промислової діяльності людини. Глобальне потепління клімату на Землі пов’язують саме з забрудненням повітря.

Запитання і завдання

1. Колективне обговорення. Яке місце в природі посідає людина?
Людина є частиною природи – світу, що нас оточує. Вона постійно взаємодіє з природою, її господарська діяльність призвела до суттєвих змін у навколишньому середовищі.

2. Чи можна стверджувати, що людина, змінюючи природу, змінювала й себе?
Людина впродовж свого існування змінювала природу для своїх життєвих потреб, створюючи нові блага цивілізації. Завдяки їм людина віддалилася від природних умов життя, тому в природному середовищі без створених нею благ вижити стало дуже складно. Таким чином, змінюючи природу для своїх потреб, людина змінилася сама. Можна припустити, що певною мірою людина сама себе приручила і не може обійтися без створеного нею добробуту.

3. Як впливають географічне положення, клімат, доступ до природних ресурсів на спосіб життя та світогляд людей?

Географічне положення, клімат, доступ до природних ресурсів мають вирішальне значення у формуванні способу життя – кочовому чи осілому, а також у формуванні світогляду – розуміння навколишнього світу та природних явищ в ньому.

4. Робота в парах. Сучасна екологічна ситуація є досить унікальною, оскільки значно зросла інтенсивність і змінилася сама суть впливу людини на природне середовище. Із 1950 p. населення Землі подвоїлося, а через кілька десятиліть зможе подвоїтися ще раз. Можливості нашої планети не безмежні, вона більше не може нарощувати виробництво продуктів харчування. Які проблеми породжує ця ситуація? Обговоріть і поміркуйте, якими є шляхи її розв’язання.
Ситуація може привести до голодування певної частини населення Землі. Голод найбільш вірогідний в тих регіонах, де недостатнє або й відсутнє власне виробництво продуктів харчування в тому числі у зв’язку з неналежними природно-кліматичними умовами. Проблема голоду в майбутньому може стати причиною війн за продовольство. Вирішенням продовольчої проблеми може бути:
– розвиток виробництва продуктів харчування в тих регіонах, де воно слабке чи відсутнє.
– зменшення виробничого навантаження на регіони з надмірним розвитком сільського господарства, що привів до значних екологічних проблем – забруднення води, ґрунтів, розорення площ, вирубування лісів, знищення багатьох видів рослин і тварин, надмірного поширення сільськогосподарських видів рослин та порід тварин;
– створення виробничого резерву (запасу) посівних площ, які на випадок гострої нестачі продуктів харчування можуть бути задіяні у їх виробництві;
– розвиток гарантованих поставок продуктів харчування світовою торговельною мережею у всі країни світу.

5. Робота в групах. Обговоріть, що особисто ви можете зробити для зменшення проблеми глобального потепління.

Ми можемо посадити дерево чи інші зелені насадження – їх листя вбирає вуглекислий газ, накопичення якого приводить до парникового ефекту.
Слідкувати за домашньою витратою електроенергії – вимикати зайві електроприлади та освітлення. Нагадати батькам про обладнання будинку економними освітлювальними лампами, адже для виробництва значної частини електроенергії потрібно спалювати вугілля, яке при згорянні викидає в повітря той же вуглекислий газ.
Намагатися рідше використовувати в побуті пластикові пакети, їх утилізація за допомогою спалювання приводить до викиду вуглекислого газу та інших шкідливих газів в повітря.
Розповісти таткові, що його автомобіль під час поїдки викидає вуглекислий газ та інші парникові гази, і тому за можливості бажано користуватися громадським транспортом чи велосипедом, а не власним автомобілем.
Розповісти мамі, що виробництво одягу приводить до збільшення викидів парникових газів, і тому варто утриматися від надмірної кількості купівлі обновок.

7. Щороку організація Global Footprint Network аналізує використання природних ресурсів у різних країнах та на планеті загалом, обчислює і визначає День екологічного боргу. Це означає, що країна використовує більше ресурсів, ніж її довкілля може відновити за рік.
У 2021 р. День екологічного боргу для всього світу настав 29 липня, для України — 8 серпня. Про що свідчить ця інформація? Як слід на неї реагувати?

8 серпня на календарі наступає пізніше 29 липня, отже ситуація з екологією в Україні трішечки краща, ніж у світі.

Всі завдання