Узагальнення за розділом II. Становлення козацтва (XVI — перша половина XVII ст.). 8 клас

1. Перевірте, як ви розумієте значення термінів і понять розділу, за допомогою гри «Перекладачі».
Правила гри. Командам гравців доручається «перекласти» визначення запропонованих термінів, понять із «наукової» мови доступними словами. Найбільш вдалі формулювання можливо внести до історичного розмовника класу.
Рекомендований перелік термінів і понять: козак, зимівник, Запорозька Січ, кіш, кошовий отаман, козацька рада, козацькі клейноди, реєстрове козацтво, низове козацтво, курінь, покозачення.

Козак – слово тюркського походження, означає вільну озброєну людину. Козаками в Україні почали називати переселенців на Дике поле, які з огляду на турецько-татарську агресію на власний страх і ризик засновували там господарства, а згодом перетворилися на організовані збройні ватаги.

Зимівник – козацьке господарство ринкового типу, засноване переселенцем (втікачем) на Дикому полі. В зимівниках застосовувалася наймана праця.
Запорозька Січ – козацька фортеця, збудована за порогами Дніпра на острові Мала Хортиця.
Кіш – управління козацьким товариством.
Кошовий отаман – головна виборна посада на Січі.
Козацька рада – загальні збори козаків, на яких проводилися вибори козацької старшини, узгоджувалися найважливіші питання січового товариства.
Козацькі клейноди – предмети, що слугували атрибутами (ознаками) влади козацької старшини. Реєстрове козацтво – козаки, що перебували на військовій службі в Речі Посполитій.
Низове козацтво – нереєстрові козаки (козацька сірома, голота) які перебували на Дніпровому низу на просторах Дикого поля та Січі.
Курінь – житлове приміщення козаків у Січі для 20-30 осіб.
Покозачення – самовільний перехід до козацького стану з інших груп населення (селянства, міщанства).
2. Об’єднайтеся в малі групи й проведіть гру «Жива картина».
Правила гри. Учитель/учителька доручає групам учнів та учениць зобразити певну історичну подію, не попереджаючи клас про те, що вони демонструють. Гравці озвучують від імені свого персонажа одну-дві репліки. Клас впізнає подію та визначає, де й коли вона відбулася.
Пропоновані для «живих картин» події:

заснування Д. Вишневецьким замку на острові Мала Хортиця:
Пора нам, славне товариство, збудувати неприступну фортецю, щоб люті бусурмани не могли нас здолати. Хай нам вона стане, як рідна мати.
– Зведемо фортецю на Дніпровому острові, обнесемо обсіченими колодами, поставимо довкіл гармати.
Утворення реєстрового козацтва:
– Ваша величносте, ви приймаєте дуже важливе рішення. З розбійників зробити військо для Корони Польської? Це сміливо!
– Так, я б сказав, навіть ризиковано для нашого спокою, але варто спробувати! Хай несуть військову службу для блага нашої держави та охороняють кордони від татар і турків.
Запорозька Січ — козацька республіка:
– Чуєш, б’ють у литаври!
– Січ-мати гукає козаків на раду!
– Що будемо вирішувати?
– Вибирати гетьмана та старшину!
Підготовка козаків до морського походу.
– Сьогодні ще вип’ємо оковитої, скільки хто подужає!
– А вже взавтра – ні краплі! Хто черпне медовухи, той буде скараний смертю.
– Так велить наш козацький закон! Так каже гетьман!

3. Об’єднайтесь у дві команди та проведіть гру «Історичний турнір».
Правила гри. Перша команда ставить запитання за певною темою. Учні та учениці з іншої команди після короткої наради (її час заздалегідь визначається) відповідають. Якщо відповідь правильна, команда, що відповідала, отримує бали за неї і ставить своє запитання. Гра триває, поки команди не вичерпають установлений ліміт запитань для команди-суперника (пропонується 12 запитань).

1. Коли вперше згадується слово “козак”?
Слово “козак” наприкінці XIII — на початку XIV ст.
2. Що називали Диким Полем?
Диким Полем в Україні називали південні Причорноморські степи, необжиті через постійні загрози нападів кочових орд татар та турків.
3. Чи була в суттєва відмінність в способі життя між козаками-мусульманами і козаками-християнами?
Ні, суттєвої відмінності в способі життя між між козаками-мусульманами і козаками-християнами не було. Тих і інших годувала війна – наймалися на прикордонну службу, займалися розбоєм, розбійницькими нападами, пограбуваннями ворожих територій.
4. Хто став основним джерелом формування українського козацтва наприкінці XV ст. ?
Основним джерелом формування козацтва наприкінці XV ст. були уходники.
5. Назвіть ім’я черкаського та канівського старости, який був засновником першої Січі.
6. Чому козаки ускладнювали стосунки між польським королем і кримським ханом?
Козаки ускладнювали стосунки між польським королем і кримським ханом через їх напади на Кримське ханство та Османську імперію.
7. Які відомі види козацької тактики ведення бою?
Є такі види козацької бойової тактики – лава, галас, табір, окопування.
8. Яка причини запровадження реєстрового козацтва?
В Речі Посполитій виникала необхідність захистку південних кордонів від турецько-татарських нападів, а також запровадженням реєстру поляки розраховували принести розкол в козацтво поділом на реєстрових (законних) і нереєстрових (сірому) козаків, які мали повертатися до своїх панів.
9. До Війська Запорозького входили лише реєстровці чи також і низові (нереєстрові) козаки?
Військо Запорозьке – організація, що об’єднувала в собі всіх козаків без виключення.
10. Назвіть вищий орган влади на Січі.
Вищим органом влади на Січі була загальна козацька рада.
11. Чия влада була більшою – кошового отамана чи гетьмана?
Кошовий отаман був старшим лише на Січі, тоді як гетьман здійснював керівництво усім Військом Запорізьким.
12. Що називали часом “золотого спокою”?
Часом “золотого спокою” поляки називали десятиліття з 1638 по 1648 рік, коли в Україні не відбулося жодного козацько-селянського повстання проти гніту Речі Посполитої.
1. Яке походження слова “козак”?
Слово тюркського походження, а польський хроніст позначав ним втікачів, розбійників чи вигнанців.
2. Перші козаки були мусульманами чи християнами?
Перші козаки були мусульманами. Деякі кримськотатарські роди втікали XV ст. на Дике Поле й ставали козаками.
3. Яку мету мали уходники при переселенні на Дике Поле?
Метою уходництва було заняття степовими промислами – мисливством, бджільництвом, рибальством.
4. Між якими річками знаходився Великий Луг?
Великий Луг знаходився між річками Дніпро і Конка.
5. Яка важлива подія сталася в історії запорізького козацтва 1556 р.?
1556 р. завершилося будівництво Січі на острові Мала Хортиця під керівництвом Дмитра Вишневецького.
6. Як називалася перша Січ Великого Лугу?
Перша Січ Великого Лугу називалася Томаківською.
7. Які переваги козацької чайки в порівнянні з турецькими кораблями?
Перевагами козацької чайки в порівнянні з кораблями турецького флоту є легкість, маневреність і непомітність.
8. Ким, в якому році, і для якої кількості козаків вперше було укладено козацький реєстр?
Вперше реєстр було укладено польським королем Жигмунтом II Августом 1572 р. для 300 козаків.
9. Що називали Вольностями Війська Запорозького?
Вольності Війська Запорозького – універсал польської влади щодо права козаків на володіння територіями в південних українських степах. Центром козацьких володінь вважалася Запорізька Січ.
10. Чи існували в січовому судочинстві писані закони?
Січові суди застосовувалося усне звичаєве право.
11. Завдяки яким подіям про військову доблесть козаків стало відомо в Європі?
Про козацьку військову доблесть європейцям стало відомо завдяки морським походам козаків на Кримське ханство та Османську імперію, а також завдяки вирішальній участі козацького війська в Хотинській війні між Річчю Посполитою та Османською імперією.
12. Що стало найголовнішою причиною козацько-селянських повстань 20—30-х рр. XVII ст.?
Найголовнішою причиною козацько-селянських повстань 20—30-х рр. XVII ст. можна назвати небажання польської шляхти визнавати реєстрових козаків як окрему привілейовану верству населення.

Всі завдання