Поясніть, як географічне положення та природні умови впливають на життя і заняття людей.
Географічне положення і природні умови є визначальними для способу життя і заняття людей.
Це можна прослідкувати за давніми цивілізаціями Дворіччя, Єгипту, Китаю – наявність річок і родючої землі привело до розвитку землеробства, сухі степи і плоскогір’я сприяли розвитку скотарства (Персія), жителі морського узбережжя успішно освоювали морську торгівлю (фінікійці).
Поміркуймо!
1. Поміркуйте, як географічне положення та природні умови Давньої Греції впливали на заняття жителів Еллади в давнину.
Гірська місцевість Греції сприяла розведенню овець та кіз, в гірських долинах греки займалися садівництвом (плодових дерев, винограду, маслин) та вирощуванням зернових культур. Греки займалися видобутком корисних копалин – мармуру, залізної руди, міді, срібла, глини. Морське узбережжя Греції сприяло розвитку мореплавства – морської торгівлі та рибальства.
2. Визначте за картою природні області та народи Еллади.
Греція поділяється на Материкову, Острівну та Іонічну. Материкова Греція розподіляється на Північну, Середню і Південну Грецію. Природні області – Епір, Етолія, Дорида, Беотія, Аттика, Еліда, Аркадія, Мессенія, Лаконіка.
Найдавнішим народом Греції вважаються пеласги (населяли Грецію ІІІ тис. до н.е.), потім на півострів проникають ахейці (ІІІ-ІІ тис. до н. е.), яких на межі І тис. до н.е. підкорюють дорійці. Окрім дорійців, в Греції проживали іонійці, та еолійці.
3. Порівняйте географічне положення та природні умови Греції з вивченими раніше стародавніми цивілізаціями.
Греція, на відміну від інших давніх цивілізацій (Єгипту, Індії, Дворіччя, Китаю), не мала великих річок та іригаційного землеробства. Греки мали вихід до моря, як і фінікійці. В Греції здіймаються хребти гір Балкан, як і в гірській частині Перської імперії.
1. Уважно розгляньте ілюстрації. Поміркуйте, що свідчить про високий розвиток Мінойської цивілізації.
Про високий розвиток Мінойської цивілізації свідчить будівля палацу та мистецька фреска бою з биками
2. За зображеннями укладіть коротеньку розповідь про життя в Кносському палаці.
Кносський палац був дуже великий і мав багато кімнат. Саме тому про палац ходили легенди, що з нього неможливо знайти вихід. З того часу складну заплутану будівлю з багатьма коридорами і кімнатами називають лабіринтом, за назвою палацу в Кноссі. В палаці жило багато людей – вельможі, численні охоронці, танцівниці та слуги. Вони догоджали цареві, зрідка зустрічаючи його в напівтемних коридорах палацу. Ніхто зайве не хотів зустрічатися з ним, проте цей палац теж став для них домом, і тому вони не хотіли його втратити. До царя часто приїжджали посли з сусідніх земель, вирішували питання торгівлі, війни і миру. Особливо подобалися заморські купці – вони привозили з собою завжди багато різноманітного краму, а також цікаві розповіді про далекі краї з іншого берега моря…
1. Пригадайте міф про троянського коня.
Греки (ахейці) пішли війною на Трою. Вони взяли місто в облогу, але троянці на чолі з царем Пріамом мужньо захищалися, стійко боронили рідне місто. Облога ахейцями Трої тривала вже десять років. Тоді греки пішли на хитрість – вони спорудили велику дерев’яну статую коня, в яку всередину сховалися наймужніші воїни. Після того вони зняли облогу і зробили вигляд, що залишають Трою, відпливаючи на кораблях додому. На березі залишився лише дерев’яний кінь.
Виснажені облогою жителі Трої зраділи порятунку і вирішили притягти незвичайний подарунок в місто, не зважаючи на попередження жерця Лаокона, який намагався не допустити жахливої розв’язки довгої війни. Проте його зусилля були марні.
Вночі ахейські воїни діждалися повернення кораблів, вибралися з коня і спалили Трою. Таким чином греки перемогли.
2. Розкажіть, як ахейцям вдалося подолати троянців.
Ахейці подолали троянців завдяки хитрості і підступності.
3. Поміркуйте, що означає крилатий вислів «троянський кінь».
Вислів означає лихі і підступні дії, яких необхідно остерігатися, не довіряючи тим, хто їх чинить.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
1. Назвіть групи історичних джерел, якими послуговуються вчені для дослідження історії Давньої Греції.
Вчені при вивченні історії Давньої Греції послуговуються речовими та писемними історичними джерелами.
2. Розгадайте словникову головоломку та виконайте завдання до неї:
а) утворіть слова із запропонованих сполучень літер і дайте назву кожній головоломці;
б) поясніть значення слів головоломок;
Пріам – цар Трої в часи Троянської війни.
Лабіринт – палац царя Міноса.
Крит – острів, на якому знаходився Лабіринт
Еллада – самоназва Греції
Мінос – цар, що жив у Лабіринті в Кноссі.
Фреска -настінний розпис, виконаний фарбами по вологому тиньку.
Еванс – англійський археолог, першовідкривач Мінойської цивілізації
Кносс – столиця царя Міноса на Криті.
Ахейці – народ у Греції, що проживав у ІІІ-ІІ тис. до н. е.
Еллада – самоназва Греції, яку греки використовують і сьогодні.
Дорійці – назва народу Греції, що підкорив ахейців на межі І тис. до н.е.
Лаконіка – область на півдні материкової Греції.
Мікени – місто на Материковій Греції, столиця однієї з держав ахейців. Розквіт припадає на середину ІІ тис. до н.е. Місто було спалене дорійцями.
Агамемнон – цар Мікен XIII-XII ст. до н. е., вождь ахейського війська під час війни з Троєю.
в) обґрунтуйте, яке слово в кожній з головоломок є зайвим;
Пріам – цар Трої в часи Троянської війни.
Лаконіка – область на півдні материкової Греції.
г) складіть речення з вибраними словами з головоломок.
На острові Крит в Лабіринті правив цар Мінос.
Місто Кносс було столицею Кріту, мало торгові зв’язки з Мікенами, столицею ахейської держави.
II. Обговорюємо в групі
1. Доведіть або спростуйте тезу: «Географічне положення та природні умови Давньої Греції були сприятливими для розвитку різних галузей господарства».
Балканський півострів, на якому знаходиться Греція, має переважно м’які кліматичні умови – вологу і майже безморозну зиму та спекотне сухе літо. Такі умови сприятливі для вирощування плодових дерев, винограду, маслин, інших теплолюбних культур. Займатися землеробством було можливо в долинах між горами, там греки вирощували злаки – пшеницю, ячмінь. На схилах гір випасали кіз та овець.
Греція – країна, оточена морями, тож у греків розвивалося мореплавство (як правило, вони плавали, тримаючись берегової лінії) та риболовство. В горах добували корисні копалини – мідь, залізну руду, глину, що сприяло розвитку ремесла. Вироби грецьких майстрів славилися на весь середземноморський світ.
2. Упорядкуйте шкалу часу:
а) установіть правильну послідовність подій;
б) назвіть час, коли відбувалися зазначені події;
Заснування Мінойської цивілізації | Прихід у Грецію ахейців | Розквіт Мінойської цивілізації | Занепад ахейських держав | Прихід у Грецію дорійців | Початок Троянської війни |
ІІІ тис. до н. е. | ІІІ-ІІ тис. до н. е. | ХVI-XV ст. до н. е. | ХІІІ ст. до н. е. | ХІІІ ст. до н. е. | 1240 р. до н. е. |
в) доберіть з історії раніше вивчених цивілізацій події, що відбувалися одночасно зі вказаними на шкалі часу, та укладіть синхроністичну таблицю.
Дата | Події в Греції | Інші події |
ІІІ тис. до н. е. | Заснування Мінойської цивілізації | Будівництво ступінчатої піраміди фараона Джосера 2650 до н. е. |
ІІІ-ІІ тис. до н. е. | Прихід у Грецію ахейців | Будівництво найвищої піраміди фараона Хеопса 2560 до н. е. |
ХVI-XV ст. до н. е. | Розквіт Мінойської цивілізації | Поява найдавнішої ієрогліфічної писемності в Китаї. |
ХІІІ ст. до н. е. | Занепад ахейських держав | Підписання першого в світі мирного договору між єгиптянами і хеттами |
ХІІІ ст. до н. е. | Прихід у Грецію дорійців | Ассирійці поділяють коло на 360 градусів 1250 р. до н.е. |
1240 р. до н. е. | Початок Троянської війни | Вихід євреїв з Єгипетського полону під проводом пророка Мойсея 1205 до н.е. |
III. Мислю творчо
1. Побудуйте соціальну піраміду суспільства ахейської Греції.
Соціальна піраміда ахейської Греції: цар, жерці, воїни, торговці, наглядачі, селяни, ремісники, раби.
2. Розпочніть роботу над творчим проєктом «Ілюстрована шкала часу історії Давньої Греції». На шкалі часу позначайте найважливіші події, час заснування держав, діяльності видатних правителів. Свою роботу супроводжуйте історичними ілюстраціями.
Дата | Подія |
ІІІ тис. до н. е. | Заселення Греції ахейцями, зародження Мінойської цивілізації |
ІІІ—ІІ тис. до н. е. | Утворення ахейських держав |
ХVI-XV ст. до н. е. | Розквіт Мінойської цивілізації на острові Крит |
ХV ст. до н. е. | Загибель Мінойської цивілізації від землетрусу |
ХІІІ ст. до н. е. | Занепад ахейських держав |
1240 р. до н. е. | напад ахейців на чолі з царем Агамемноном на Трою |
ХІ-Х ст. до н. е. | Заселення Греції дорійцями |