Як ви розумієте поняття «традиційне суспільство»?
Традиційне суспільством вважається спільнота, що дотримується в своєму житті усталених звичаїв і традицій, що сформувалися протягом тривалого часу та передаються з покоління в покоління.
Діємо: практичні завдання
1. Визначте за допомогою карти «Давній Китай», на берегах яких річок формувалася давньокитайська цивілізація.
Давня китайська цивілізація сформувалася біля річок Хуанхе та Янцзи.
2. Що робить господарське життя Давнього Китаю схожим на інші давні цивілізації?
Господарське життя Давнього Китаю схоже до інших давніх цивілізацій наявністю річок і річкової долини з родючими грунтами, сприятливими для землеробства.
3. Зробіть припущення щодо того, як природні умови Китаю вплинуть на формування держави.
Родючі ґрунти, сприятливі для землеробства, давали щедрі врожаї, що привели до появи продуктового надлишку – селяни виробляли продукції більше, ніж могли спожити. Таким чином, відпадає потреба займатися землеробством всім без виключення, що привело до появи суспільних прошарків, які могли харчуватися, збираючи податки з селян. Це були вожді, жерці, вельможі, воїни, наглядачі. Саме ці верстви й почали формувати державу, і яка першочергово відображала їх потреби.
Пізнавально й цікаво
1. До яких наслідків могли призвести такі дії імператора.
Дії імператора були руйнівними для суспільної пам’яті, вони приводили до втрати китайським народом свого історичного минулого.
2. Чи можна назвати мудрою таку поведінку? Поміркуйте чому.
Нищити знання і досвід попередніх поколінь не є розумною і далекоглядною політикою. Але таким чином Цінь Ші Хуан-ді намагався стерти з історичної пам’яті народу все, що було до його правління. Цього прагнуть всі жорсткі диктатори як минулого, так і сучасні – аби в майбутньому люди знали лише ім’я диктатора та його діяння.
1. Поміркуйте, як таке велике будівництво могло вплинути на державу.
Велике будівництво виснажувало ресурси держави, приводило до збідніння великої кількості людей через посилення податкового навантаження.
2. Поцікавтеся, чи допомагав Великий Китайський мур у захисті від ворогів. Знайдіть історичні факти, які це підтверджують.
Ворог шукав вразливі місця в оборонній лінії і, до того ж, міг підкуповувати варту. Хоча якщо в цілому говорити про оборонні можливості Великої Китайської стіни, то так, вона певною мірою стримувала набіги кочовиків.
Пізнавально й цікаво
Дізнайтеся, чому шовк дуже популярний серед людей.
Шовк популярний серед людей за міцність і тонку нитку, шовкова тканина не мнеться, швидко випаровує зайву вологу, гріє в холод і охолоджує в спеку.
Діємо: практичні завдання
Ви, напевно, помітили, що історія давньокитайської держави досить бурхлива. Створіть задачі на лічбу часу, які охоплюють різні епізоди історії Давнього Китаю.
Скільки тисяч років тому в Китаї розпочали виготовляти шовкову тканину?
5000 р. до н.е. + 2000 р. н.е. = 7000 років тому.
Скільки років конфуціанству?
V ст. до н.е. + 2000 р. н.е. = 2500 років.
Скільки років китайцям вдавалося зберігати виробництво шовку в таємниці?
5000 р. до н.е. – 555 р.до н.е. = 4445 років
Поміркуймо!
У чому намагається переконати читача автор цього тексту?
Автор тексту переконує читачів у справедливості та непорушності суспільного поділу людей на групи – на керівників та підпорядкованих, де сильні (підпорядковані) мають годувати розумних (керівників).
Поміркуйте!
1. Які ідеї конфуціанства вам припали до душі? Поясніть свій вибір.
До душі припали доброчесність та відповідальність, гуманність, правила поведінки, обов’язки, які має виконувати кожна людина.
2. Яку роль конфуціанство відігравало в забезпеченні суспільного ладу в Китаї?
Конфуціанство стало ідеологічною основою суспільного порядку в Китаї, адже вчення Конфуція говорило про правила поведінки і обов’язки для людей.
1. Які ідеї даосизму видаються вам привабливими? Чому?
Привабливими є ідеї самовдосконалення, довголіття та безсмертя.
2. Чи керуються сучасні люди подібними ідеями? Чому?
Так, керуються. Людей і сьогодні цікавить ідея рівності, безсмертя, пізнання сенсу життя.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
1. Укладіть хронологічну таблицю з наведених подій: заснування Карфагена, будівництво піраміди Хеопса, проголошення імперії Цінь у Китаї, початок будівництва Великого Китайського муру, народження Конфуція, початок правління в Індії Ашоки, початок правління Хаммурапі, похід Дарія І проти скіфів, заснування Перської держави, заснування Ізраїльсько-Юдейського царства.
Дата | Подія |
2560 р. до н. е. | Будівництво піраміди Хеопса |
1792 р. до н. е. | Початок правління Хаммурапі |
1004 р. до н.е. | Заснування Ізраїльсько-Юдейського царства |
814 р. до н. е. | Заснування Карфагена |
551 до н. е. | Народження Конфуція |
550 р. до н.е. | Заснування Перської держави |
513 р. до н. е. | Похід Дарія І проти скіфів |
273 р. до н.е. | Початок правління в Індії Ашоки |
221 р. до н. е. | Проголошення імперії Цінь у Китаї |
220 р. до н.е. | Початок будівництва Великого Китайського муру |
2. Розгадайте головоломку «Давній Китай»: утворіть із фрагментів ключові слова, за допомогою яких можна розповісти про життя давніх китайців. Складіть речення з кожним із слів.
Китайці для письма використовували ієрогліфи.
Хуанхе і Янцзи – річки в Китаї, в долинах яких розвинулась китайська землеробська цивілізація.
Філософсько-релігійне вчення, створене Лао-цзи, називається даосизм.
Конфуцій вважав, що кожна людина займає своє місце в суспільстві та має свої обов’язки, які необхідно виконувати, та проявляти людяність.
Шовк почали виготовляти в Китаї в V тис. до н. е.
Каліграфія – мистецтво малювання ієрогліфів – китайських писемних знаків.
3. Які особливості природних умов Китаю впливали на заняття населення?
Китайські землероби селилися по берегах річок, на родючих грунтах. Проте сусідство з річкою було небезпечним, коли починалися повені.
4. Назвіть перші державні утворення в Давньому Китаї.
ІІІ тис. до н. е. – великий Юй став правителем Піднебесної, урятувавши жителів від повені.
ІІІ ст. до н. е. – утворення імперії Цінь на чолі з Цінь Ші Хуан-ді.
5. На які соціальні верстви поділялося суспільство Китаю? Як цей поділ впливав на життя людей?
Китайське суспільство розподілялося на 5 рангів – груп. На чолі груп стояв ван, якому підпорядковувалися всі інші ранги. Ранг визначав положення людини в суспільстві та умови її життя: житло, одяг, їжу, навіть поховання.
6. Яку роль в історії Китаю відіграв Конфуцій?
Конфуцій заклав ідеологічну основу поділу людей на групи, говорячи про місце кожної людини в суспільстві та обов’язки, які потрібно виконувати. Філософ навчав своїх учнів доброчесності й відповідальності, грамоти та правил
поведінки.
II. Обговорюємо в групі
Синхронізуйте історію Давнього Китаю та інших відомих вам цивілізацій давнини. Подайте результат роботи у вигляді таблиці чи шкали часу.
Подія в Китаї | Події в інших країнах Стародавнього світу |
V тис. до н. е. – початок виробництва шовку | Розквіт Трипільської культури на теренах сучасної України |
ІІІ тис. до н. е. – Китай рятує міфічний Юй від великої повені | У Месопотамії починається використання олова. |
ІІІ ст. до н. е. володар царства Цінь Ін Чжен об’єднав весь Китай, проголосивши імперію Цінь (221-207 рр. до н. е.), а себе – Цінь Ші Хуан-ді. | індійська Імперія Маур’їв під владою Ашоки досягає своїх найбільших розмірів. |
206 р. до н. е. – 220 р. н. е. за імператора У-ді з династії Хань було прокладено Великий шовковий шлях з Китаю та країн Азії до Європи | Грецький учений Ератосфен вперше виміряв відстань від землі до Сонця |
555 р. – початок виробництва шовку за межами Китаю | Становлення Перської імперії |
551-479 рр. до н. е. – роки життя філософа Конфуція | Становлення Перської імперії |
104 р. до н. е. – китайські астрономи обчислили точний час одного року – 365,25 доби | В Сирії навчилися виробляти скляний посуд за допомогою склодувної трубки |
III. Мислю творчо
1. Завершіть укладати ілюстровану шкалу часу або хронологічну таблицю «Стародавні цивілізації Африки та Азії».
Дивися “Завдання ІІ Обговорюємо в групі”.
2. Напишіть есей «Доля маленької людини в Давньому Китаї». Працюючи над цією роботою, зверніть увагу на становище різних верств суспільства в Китаї.
Я належу до найнижчого рангу. Проте я не сердитий на таку долю. Мій батько був землеробом, і я також засіваю поле, і мої діти сіятимуть після мене. Це важка праця, але хтось має робити її. Вона є моїм обов’язком, правилом мого життя, і я невідступно слідую правилам, що передаються з покоління в покоління. Інакше не може бути в Піднебесній. Хтось народився ваном, хтось воїном, я народився простим сіячем. Я вирощую рис і сплачую податки тим, хто нами керує. Від важкої роботи мої руки вкриваються мозолями, але я не маю часу на відпочинок, бо за несплата податку мене жорстоко карають. Так повелів Бог. Тому я приймаю стійко всі удари долі так, як належить мешканцю Серединного царства.
3. Складіть розповідь-детектив про подорож торговельного каравану Великим шовковим шляхом.
Ми зупинилися на ніч біля похмурих валунів, наполовину засипаних піском – за ними був хоч якийсь прихисток від пронизливого піщаного вітру. Трохи поодаль, за кам’яним виступом, прилаштували на ночівлю караван верблюдів. Стомлені тварини повільно опустилися на ще теплий пісок.
Нам з першими променями сонця вирушати далі, тож ми не знімали на ніч з верблюдів нашого дорогоцінного товару – шовку. Заради нього ми долаємо велетенські відстані через гори, піски й пустелі. Ніхто не знає, як китайці створюють цю чудесну тканину, вони тримають таємницю у великому секреті.
Споночіло. Стало прохолодно. Ми розпалили багаття, аби зігрітися та підсмажити м’яса. Втомлені та зголоднілі, за вечерею незчулися, як нас охопила солодка дрімота. Добре, що залишили вартового на чатах, який пішов вартувати караван і дорогоцінний китайський крам Глибокої ночі, коли вже ледь жевріло багаття, він почав тихенько будити нас, показуючи на ледь примітні цятки вогнів вдалині. То наближалися розбійники, ласі до чужого добра. Нам доведеться битися з ними. Ранок обіцяє бути кривавим…