Культурні надбання Давнього Єгипту. 6 клас

Визначте, працюючи з текстом, якими культурними надбаннями давніх єгиптян користується сучасне людство.
Сучасне суспільство широко використовує обеліски, як пам’ятні знаки. Для вшанування померлих нині будують гробниці, храми, створюють їхні статуї. Стіни будинків митці прикрашають рельєфами та розписами. Людство широко використовує писемність, як засіб збереження інформації. Слово папір походить від назви очерету, що росте в Єгипті – папірусу.

Поміркуймо!

1. Спробуйте знайти пояснення, чому саме такі релігійні культи виникли в Давньому Єгипті.
В Давньому Єгипті виникли саме такі релігійні культи в зв’язку з відповідним природним довкіллям, яке оточувало єгиптян і впливало на формування їхнього світогляду. Для прикладу – якщо в Єгипті водилися крокодили чи кішки, то в єгиптян і боги мали схожі риси. Єгиптяни не бачили слонів, тому в них і не було бога-слона.
2. Як вони відображають зв’язок давніх єгиптян з навколишнім світом?

Релігійні культи повністю відображали зв’язок з навколишнім світом. Зовні єгипетські боги поєднували вигляд тіла людини і голови тварини чи птаха. Бог Озіріс помирав і воскресав так, як і природа Єгипту протягом року. Повінь на Нілові починалася тоді, коли бог Нілу Хапі з головою павіана наливав до річки воду.

Поміркуймо!

Як релігійні уявлення могли впливати на поведінку давніх єгиптян?
Єгиптяни шанували і боялися богів. Оскільки фараона вважали богом, це зміцнювало його владу. За вказівкою фараона зводилися велетенські культові споруди, аби підкреслити дріб’язковість і мізерність людини перед волею богів та фараоном.
1. Які знання знадобилися єгиптянам для будівництва пірамід?
Для будівництва пірамід єгиптянам потрібно було знати геометрію, фізику, математику, географію.
2. Дізнайтеся, які існують версії про те, хто збудував піраміди. Якій з них ви довіряєте більше? Чому?

Давньогрецький Геродот писав, що на будівництві пірамід працювали сто тисяч рабів. Сучасні дослідники вважають, що це було перебільшенням. На будові працювали селяни у вільний від землеробства період року. Існує версія про інопланетне походження пірамід, але вона вважається наразі малоймовірною.
Поміркуйте, які знання та вміння потрібно було застосувати єгиптянам для виготовлення таких витворів мистецтва.
Для виготовлення золотої маски фараона Тутанхамона давньоєгипетським майстрам-ювелірам потрібно було знати технології ливарної справи та обробки металів (золота) та секрети інкрустації золота самоцвітами й кольоровими емалями.
Для зведення храмів і великих статуй майстрам потрібно було розумітися в архітектурі та фізиці, знати секрети обробки каменю, володіти технологіями зведення багатотонних статуй на постамент.
1. Дізнайтеся, хто така Нефертіті. Чим вона уславилася?
Нефертіті (1370-ті до н. е. — 1330-ті до н. е.) – старша дружина давньоєгипетського фараона Ехнатона. Існують наукові дослідження, які стверджують, що вона правила Єгиптом після смерті чоловіка. Нефертіті стала широко відомою завдяки своєму погруддю, що зберігається нині в Берлінському музеї в Німеччині. Саме завдяки вцілілому артефакту Нефертіті вразила весь сучасний світ своєю красою.
2. Чи збігаються сучасні уявлення про красу жінки з образом Нефертіті?

Скоріше, так.
Пригадайте з матеріалу 5 класу або знайдіть інформацію, яке письмо називають піктографічним.
Піктографічним письмом називають перший вид письма за допомогою малюнків.
Поміркуйте, чому перші писемності були саме малюнковими.
Перші писемність була малюнковою, бо давнім людям в таким спосіб було найпростіше зберегти інформацію.
1. Поміркуйте, яких рис від єгиптян потребувало виготовлення матеріалів для письма та саме письмо.
для того, щоб виготовити сувій з папірусу, потрібно було виконати чимало трудомістких операцій – зібрати очерет, очистити його стебла від кори, а серцевину розрізати на довгі тонкі смужки. Потім ці смужки папірусу викладали на рівній поверхні, зверху клали ще ряд поперек, а останній ряд – знову поздовж. Укладені щільно смужки змочували водою, клали під прес, папірус склеювався власним соком, далі лист висушували і відбивали молотком. Окремі листки папірусу склеювали в сувої. Як бачимо, для виготовлення сувою для письма потрібно було наполегливо і невтомно працювати. Єгиптяни були працьовитими людьми.
Написання ієрогліфів теж було непростим завданням – воно вимагало від писця бути терплячим і сумлінним.
2. Чи легко було стати освіченою людиною в Давньому Єгипті?

Освіченою людиною складно стати у всі часи. Що в сьогоденні, що в далекому минулому. На це потрібні роки і роки та бажання здобувати знання. В Давньому Єгипті потрібно було запам’ятати велику кількість ієрогліфів, кожен з яких міг означати одне слово, або ціле поняття. Здобувач освіти мусив мати дуже добру пам’ять та докласти чимало зусиль, аби в майбутньому стати освіченою людиною і отримати посаду писаря.

Поміркуймо!

1. Як ви розумієте вислів: «Вуха юнака на його спині»?
Вислів означає ,що неуважних учнів карали биттям.

2. Чим відрізнялося становище учнів у Давньому Єгипті від сучасного?
Всіх несумлінних у навчанні учнів карали биттям. В сучасній школі фізичні покарання учнів неприпустимі і строго заборонені законодавчо. За вчинення зазначених дій щодо учнів на порушника передбачена відповідальність.
В іншому настанови давньоєгипетським учням суттєво не відрізняються від сучасних.
3. Чому навчанню грамоти в школі приділяли таку велику увагу?

Єгипетська держава потребувала освічених людей в різних галузях господарства. Без знання грамоти неможливо було стати фахівцем тієї чи іншої професії. Приблизно так, як сьогодні неможливо стати висококласним фахівцем у тій чи іншій професії без знання комп’ютерної грамоти.
4. Які можливості відкривало оволодіння грамотністю в Давньому Єгипті?

Знання грамоти давало можливість людині стати в майбутньому писарем – одній з найбільш поважних професій Давнього Єгипту. Писарі займали високе положення в суспільстві.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове.

1. Яких тварин, природні явища обожнювали давні єгиптяни?
Єгиптяни обожнювали жука скарабея, кішку, крокодила, лева, барана.
2. Поясніть зміст понять:
піраміда –
монументальна кам’яна споруда, призначена для поховання мумії фараона чи вельмож;
храм –
монументальна споруда, призначена для поклоніння богам;
жерці –
служителі богів;
ієрогліфи –
писемні знаки, які означали одне слово або й поняття;
піктографія
– найдавніша форма писемності за допомогою малюнків;
папірус
– очерет, з якого виробляли сувої для писемності.
3. Яку роль у житті єгипетського суспільства відіграла писемність?

Завдяки писемності єгиптяни могли зберігати набуті знання, передаючи їх наступним поколінням. Розвиток наукових знань був неможливим без писемності. Завдяки писемності єгиптяни вели облік урожаю, запасів продовольства, що давало змогу розрахувати витрати на утримання чиновників, армії, селян, рабів.

II. Обговорюємо в групі.

1. Чи можна назвати храми й піраміди історичним джерелом? Чому? Яку інформацію про життя Давнього Єгипту вони нам повідомляють?
Так, храми і піраміди можна назвати історичним джерелом. Вони повідомляють
– про існування релігії в Давньому Єгипті;
– про віру в загробне життя;
– про могутність державної влади і її деспотичний характер;
– про високий рівень розвитку наукових знань.
2. Поміркуйте над значенням наведених слів. Чим вони можуть бути корисними сучасній людині?

Повчання Птахотепа
Вченістю даремно не хизуйся! Не вважай, що ти один всезнавець!

Не тільки в мудрих — у недосвідчених поради шукай.
Мистецтво не знає межі. Хіба може художник досягти вершин майстерності?
Як коштовність, сховано під сподом розумне слово. Знаходиш його між тим у рабинь, що мелють зерно.

Так, вчення Птахотепа може бути корисним для сучасників, адже воно каже про необхідність порад в житті людини. містить філософські роздуми про мистецтво і мудрі слова..

III. Мислю творчо.

Започаткуйте укладання ілюстрованої шкали часу або хронологічної таблиці «Давні цивілізації Африки та Азії».

ДатаПодія
VI тис. до н. е.Початок заняття землеробством і скотарством у Єгипті.
Поява в Єгипті близько 40 держав.
3000 р. до н. е.Створення царем Міною єдиної держави в Єгипті зі столицею в Мемфісі
2670 року до н. е.Будівництво першої східцевої піраміди Джосера
2580-2560 роки до н. е.Будівництво найбільшої піраміди Хеопса.
1503 р. до н. е.Фараон Тутмос ІІІ створює могутню державу, якій підкорилися Лівія, Ассирія, Вавилонія, Хеттське царство й острів Крит.
1290-1224 рр. до н. е.Правління фараона Рамзеса ІІ Великого, який залишив нащадкам величні храми та статуї
Хронологічна таблиця «Давні цивілізації Африки та Азії».

Всі завдання