Життя людей у первісні часи. 6 клас

Чому людину завжди цікавило питання її походження? Які ви знаєте ідеї щодо походження людини?
Людину, як істоту, наділену інтелектуальним мисленням, цікавило виникнення і розвиток Всесвіту, в якому вона живе, і своє місце у Всесвіті, що обов’язково приводило до пошуку відповідей на запитання про своє походження.

З давніх часів існували лише релігійні теорії походження людини, які говорять про створення людини надприродними силами – богами. В ХІХ столітті з’являється запропонована вченим Дарвіним еволюційна теорія походження людини з тваринного світу внаслідок тривалого і постійного вдосконалення живих організмів в процесі свого розвитку.

Поміркуймо!

Як ви думаєте, чому сьогодні ані спростовано, ані підтверджено жодної з наукових теорій походження людини?
До сьогоднішнього дня питання походження людини залишається дискусійним, бо жодну з наукових теорій неможливо довести практичними прикладами.

Діємо: практичні завдання

1. Уважно розгляньте карту «Перші люди на Землі». На якому континенті з’являються ймовірні осередки перших людей? Коли це сталося?
Ймовірні осередки перших людей з’являються в Африці . Ці осередки називаються ойкуменою (батьківщиною) людства.
2. У яких напрямках відбувався процес розселення давньої людини?

Процес розселення людини розпочався в усіх напрямках по суходолу. Після Африки люди потрапили до Європи, наступною була Азія, далі Америка і Австралія. Південну Америку та Австралію людина освоїла найпізніше в зв’язку з найбільшою віддаленістю від ойкумени. Розселення людини тривало 1,5 млн. років.
3. За допомогою легенди карти укладіть хронологічну послідовність розвитку людини.
1. Австралопітек і людина уміла – 2,6-1,5 млн років тому.
2. Архантроп (людина прямоходяча – пітекантроп, синантроп, гейдельберзька людина) – 1,5 млн -150 тис. років тому.

3. Палеоантроп (неандерталець) – 150-35тис. років тому.
4. Неоантроп, або людина розумна (кроманьйонець) – 35-10 тис. років тому.
4. Знайдіть на карті територію України та з’ясуйте, які види давніх людей її заселяли, назвіть місця стоянок.

Територію України в кам’яному віці заселяли архантропи
(с. Королево), неадертальці (печера Киїк -Коба), кроманьйонці
(с. Мізин).

Поміркуймо!

Чи допомагає знання етимології (походження) історичного
терміна краще зрозуміти й запам’ятати його? Наведіть приклади.

Так, знання етимології історичного терміна допомагає краще запам’ятати і зрозуміти його. Наприклад:

homo erektus – з латинської мови означає людина випрямлена, тобто вона пересувалася на нижніх кінцівках, а верхні кінцівки таким чином вивільнялися для роботи;
homo habilis (лат.) – людина вміла, тобто вона могла виготовляти найпростіші знаряддя праці;
homo sapiens (лат.) – людина розумна, тобто наділена можливістю інтелектуально мислити.

Поміркуймо!

Важливим етапом розвитку первісних людей було опанування вогню. Уявіть і розкажіть, як змінилося життя людей з появою вогню. Що означала для первісної людини «смерть вогню»?
Опанування вогню було надзвичайно важливим етапом для розвитку людської спільноти і людини зокрема. Найдавніші вогнища, які використовувала людина, палали понад 700 тис. років тому.
Вогонь давав людині тепло, захищав від хижаків, люди залишалися біля вогню і людське стадо поступово трансформувалося в родову общину, співжиття в родовій общині дало поштовх до розвитку мови, вживання більш м’якої смаженої їжі приводило до зменшення щелепи.
Які роботи можна було виконувати такими знаряддями?
Такими знаряддями можна було застосовувати для зчісування гілок та кори з деревини, розрізати туші вбитих на полюванні тварин.
Назвіть заняття первісної людини за ілюстраціями.
На малюнках зображено збиральництво і мисливство.
Поміркуйте, як винайдення лука зі стрілами могло полегшити життя людини.

Полювання з луком та стрілами ставало безпечнішим, адже тварину можна було вбити на віддалі. Також відпадала потреба в загінному полюванні, бо стрілою можна було швидко вразити тварину.

Поміркуймо!

Які вміння, навички вироблялися в первісних людей під час спільного проживання, роботи?
В людей під час спільного проживання розвивалася мова, передавався практичний досвід, удосконалювалися навички виробництва знарядь праці та господарювання загалом.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

1. Які ви знаєте гіпотези й теорії походження людини? Поясніть їхній зміст.
Існує дві основні теорії походження людини – релігійна і наукова.
Релігійна теорія полягає в тому, що людину створено надприродною силою – богом.
Наукова теорія полягає в тому, що людина як жива істота є наслідком тривалого процесу еволюції, внаслідок якого вона виділилася з тваринного світу. Основоположником наукової теорії є англійський учений Чарльз Дарвін (1809-1882), його вчення про еволюцію людини з тваринного світу називать дарвінізмом.

2. Якими були основні заняття первісних людей?
Основними заняттями первісних людей були привласнювальні форми господарювання: збиральництво, полювання та рибальство.
3. Чим сусідська община відрізняється від родової?

Родова община являє собою колектив родичів, які мали спільне господарство та спільне майно.
Сусідська община являє собою колектив, не пов’язаний родинними зв’язками, що складався з окремих сімей, кожна з яких мала окреме господарство і майно.

II. Обговорюємо в групі

1. Чому питання походження людини до сьогодні залишається предметом дискусій учених?
Питання походження людини є предметом дискусії вчених, бо продовжує залишатися в теорії, яку неможливо підтвердити практично.
2. Які, на вашу думку, найважливіші винаходи зробила первісна людина?

Людина освоїла вогонь, винайшла кам’яну сокиру, лук і стріли.
3. Якими були обов’язки чоловіків і жінок первісного суспільства?

Жінки займалися доглядом за дітьми та збиральництвом, піддержували вогонь. Чоловіки займалися полюванням.
4. «Людина кам’яного віку цілком залежала від природи» — чи погоджуєтеся ви з цим твердженням? Поміркуйте, якою мірою сучасна людина залежить (не залежить) від природи.

В силу розвитку інтелекту і набуття практичного досвіду залежність людини від природи поступово зменшувалася. Первісна людина змогла побороти холод і голод.
В наш час залежність людини від природи істотно зменшилася в порівнянні з первісним суспільством – сучасна людина створила штучну оболонку – ноосферу, що складається з безлічі матеріальних і духовних благ. Сучасній людині, позбавленій ноосфери, буде значно складніше вижити серед природи в порівнянні з первісною людиною. В продовольчих та екологічних питаннях залежність сучасної людини від природи залишається незмінно високою.
5. Чи погоджуєтесь ви з думкою, що людина кам’яного віку була «царем звірів», але не була «царем природи»? Свою думку обґрунтуйте.

Первісна людина була “царем звірів”, бо завдяки своєму інтелектуальному розвитку стала вище тваринного світу, проте природними процесами керувати не могла і тому вважати “царем природи” її не можна, втім, як і тепер – вплив сучасної людини на природу є вкрай згубним. Створення ноосфери, згаданої вище, приводить до хижацького знищення природи.
6. Чому господарювання людей у найдавніші часи називають привласнювальним? Чи надійним був спосіб забезпечення їжею первісної людини за такої форми господарювання?

У найдавніші часи людина шляхом полювання, збиральництва та рибальства лише привласнювала їжу, що давала природа, не займаючись виробництвом. Така форма господарювання була ненадійною, бо не могла постійно забезпечувати людей необхідною кількістю їжі.

III. Мислю творчо

1. Вправа «Творимо сторітелінг»
Уявіть себе письменником/письменницею, який/яка пише історичні оповідання для дітей. Оберіть будь-яку цікаву подію з життя первісної людини й напишіть пригодницьку розповідь для учнів молодших класів.
Полювання на печерного ведмедя.
Я йшов на полювання вперше. Це означало, що я перестав бути маленьким хлопчиком. Віднині я дорослий чоловік. Відтепер і від мене залежить життя мого роду. Якщо нам вдасться вполювати здобич, то в нас буде вдосталь м’яса і нікому не доведеться помирати з голоду. А зі шкіри убитого медведя з густою шерстю можна шити одяг. Він врятує від холоду, а загострена кістка служитиме голкою.
Чи боюсь я? Навіть не знаю. Принаймні я не повинен показувати свій страх навіть тоді, коли на тебе дихне розлючена ведмежа паща. Дорослим чоловікам не личить боятися. З минулого полювання не повернулися двоє моїх старших братів. Я знаю, вони загинули безстрашно. Тепер іду я. Я менший від них лише на дві зими. Наш рід має вижити. Він не має бути голодним.
Ми знаємо, де живе ведмідь. На полювання пішли всі чоловіки наго роду – це наш єдиний шанс вижити. Он, за тими похмурими скелями, зачаїлася темна і непривітна печера. Нам усім не надто хочеться туди йти. Але ми йдемо. Там – наш порятунок. Ведмідь. Здоровенний звір, немов гора. Купа рятівного м’яса. Хтось може знову загинути. Але хтось обов’язково виживе і врятує всіх інших – тих, що біля вогню, на якому поки не смажиться пахуче ведмеже м’ясо.
Нам треба наблизитися до печери і закидати ведмедя смолоскипами, аби розлютити і вигнати звіра з його лігва. Далі з голосним криком ми щодуху маємо втікати від нього в напрямку пастки – заздалегідь приготованої ями з загостреними кілками на дні. Хтось найшвидший має перед самісіньким ведмежим носом перескочити яму, притрушену травою, і важкий ведмідь, падаючи, нахромиться на гострі кілки.

Головне – треба бігти душе швидко, але водночас потрібно вести звіра за собою. Важливо не перечепитися і не впасти, як ще сталося минулого разу з моїм братом, і той відразу потрапив у смертельні ведмежі обійми. Другому брату, враженому наглою загибеллю рідної людини, не поталанило здолати яму, і він впав між ті гострі кілки, на які за мить нахромився ведмідь, розчавивши його своєю важкою тушею.
Сьогодні – моя черга вести ведмедя. З поміж усіх чоловіків я бігаю найшвидше. На мені нема незагоєних ран минулих полювань.
Я – виживу.
2. Вас запросили на відкриту дискусію «Теорії походження людини». Ви зголосилися, знаючи, яку теорію захищатимете. Складіть план свого виступу.

Еволюційна теорія походження людини.
План.
1. Органічна подібність людини і тварини.
2. Подібність розвитку ембріона людини і тварини.
3. Суть теорії еволюції.
4. Висновки- за і проти теорії.

Всі завдання