Вступ. 6 клас

Як ви розумієте вислів давньоримського політичного діяча, оратора Цицерона: «Історія — це свідок часів, світило істини, вчителька життя, вісниця старовини»?
Історія – це життєпис людства впродовж усього часу існування людської спільноти. Вона знайомить з подіями минулого, навчає майбутні покоління не повторювати помилок, що траплялися в людському суспільстві і привели до небажаних, а часто – і до

катастрофічних наслідків. На жаль, люди мало дослухаються до минулого, і знову повторюють його помилки. Історія вчить тому, що нічому не вчить – мусив визнати німецький філософ XVIII століття Фрідріх Гегель. Дійсно, історія може карати людей за помилки минуло, якщо не вивчати досвіт попередніх поколінь.

Діємо: практичні завдання

Розгляньте історичний колаж. Згадайте види історичних джерел та визначте, які з них зображено. Пригадайте, які події з історії України відображають ілюстрації. Розташуйте зображення у хронологічній послідовності залежно від історичного часу, який вони ілюструють.
Види історичних джерел: речові, писемні, усні, кіно-, фотодокументи.
Зображення в хронологічному порядку:
1 (5). Скіфська пектораль, ІV ст. до н.е.
2 (4). Срібники князя Володимира Великого, Х ст..
3 (3). Утворення Кримського ханства, 1449 р.
4 (6). Голодомор, 1932-1933 рр.
5 (7). Друга світова війна, 1939-1945 рр.
6 (1). Проголошення незалежності України, 1991 р.
7 (2). Російсько-українська війна, 2014 р., і донині.

Пофантазуймо!

Уявіть, що ви написали чудовий твір на конкурс з історії Стародавнього світу. Вас визнано переможцем/переможницею. Нагородою стає подорож (на ваш вибір) до історичного місця — центру стародавньої культури. Який маршрут подорожі ви оберете?

Змієві вали – Велика Китайська стіна – Єгипетські піраміди – Афіни – Рим.

Діємо: практичні завдання

Уважно розгляньте схему «Археологічна періодизація» та дайте відповіді на запитання:
1. Який вид історичних джерел було взято за основу для створення археологічної періодизації?

Для створення археологічної періодизації за основу використано речове історичне джерело – камінь (тобто матеріал, з якого виготовлялися знаряддя праці).
2. Визначте, які матеріали первісні люди використовували для виготовлення знарядь праці.

Первісні люди для виготовлення знарядь праці використовували камінь, дерево, кістку.

3. Поміркуйте, з яких матеріалів знаряддя праці були більш ефективними.
Ефективність знарядь праці можна визначити лише під час їх безпосереднього застосування. Наприклад, палиця є ефективною для збиття плоду з дерева, а камінь – для розбивання горіха.

Поміркуймо!

Перші знаряддя праці виготовляли не лише з каменю, а й з дерева, кісток та рогів тварин. Чим можна пояснити, що до наших часів збереглися, насамперед, кам’яні знаряддя праці?
Збереження кам’яних знарядь до нашого часу можна пояснити винятковою міцністю матеріалу.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

Завершіть речення:
а) Історія Стародавнього світу вивчає
часовий проміжок від появи людей до падіння Західної Римської імперії.
б) Головною помічницею історії у вивченні історії Стародавнього світу є наука
археологія.
в)
Хронологічні рамки історії Стародавнього світу охоплюють час від появи предків людини (2,5 млн. років тому) до падіння Західної Римської імперії (476 р. н.е.).
г) В основу археологічної періодизації історії Стародавнього світу покладено
кам’яні знаряддя праці.
д) Історія України віддавна є
частиною всесвітньої історії.
е) В історичній періодизації трипільська культура належить до періоду
неоліту та енеоліту.
2. Розгляньте схему «Періодизація історії людства» та виконайте
завдання:
а) визначте, чи правильно в ній розташовані всі елементи (написи,
дати);

Схема “Періодизація історії людства” містить помилки.
б) запропонуйте правильний варіант виконання схеми (усно або
письмово);

Вірний варіант схеми “Періодизація історії людства”

Стародавній світСередні вікиНовий часНовітня доба
від давнини
до кін. V ст.
Трипільська
культура
кін. V ст. —
кін. XV ст.
Княжа
Русь-Україна
кін. XV-XIX ст.
Козацька доба
ХХ ст. — наші дні
Творення
незалежної
України
Періодизація історії людства

в) порівняйте схему з наведеною на с. 5 і поясніть, чим вони відрізняються. Як ви думаєте чому? Виправте помилки у цій схемі.
Різниця між схемами “Археологічна періодизація” та “Періодизація історії людства” полягає в тому, що в першій схемі за основу взято матеріал для виготовлення знарядь праці, а в другій – визначені часові проміжки, які мають певні характерні стадії розвитку суспільства.

ПалеолітМезолітНеолітЕнеолітБронзовий
вік
Ранній
залізний
вік
2, 5 млн. р. – 10 тис.
р. тому
Х – VII тис.
до н.е.
VI – ІV тис.
до н.е.
V – ІІ тис.
до н.е.
ІІ тис. –
І тис.
до н.е.
VII ст.
до н.е. –
V ст. н.е.
Археологічна періодизація

II. Обговорюємо в групі

2. Проаналізуйте запропоновані в тексті параграфа схеми періодизації історії людства. Зверніть увагу на хронологічні межі історичних періодів. Як ви думаєте, чому хронологічні межі періодів скорочуються?

Хронологічні межі скорочуються внаслідок пришвидшення темпів розвитку цивілізації, пов’язаних із започаткуванням ефективних форм господарства, розвитком науки та вдосконаленням технічних засобів.

III. Мислю творчо

Пригадайте, що таке історичні джерела та які бувають їхні види.
Поміркуйте, які історичні джерела можуть допомогти історикам вивчати історію Стародавнього світу.

Історичні джерела – це носії історичної інформації, що є продуктами діяльності людського суспільства.
Поділяються на речові, писемні, усні, етнографічні, аудіовізуальні.
Історію Стародавнього світу можна вивчати за допомогою речових та писемних історичних джерел.

Всі завдання