Виникнення міста Рима в Італії. Римська республіка в V-І ст. до н.е. 6 клас

1. Уважно розгляньте карту та визначте особливості географічного положення Апеннінського півострова.
Апеннінський півострів знаходиться на півдні Європи і омивається Лігурійським, Тірренським, Іонічним та Адріатичним морями. На півночі півострів відмежований високими горами Альпами. Вздовж півострова тягнуться невисокі гори Апенніни. Поблизу півострова є чимало островів, найбільші з них це Сіцілія, Сардінія та Корсика.

2. Які моря його омивають? Які острови розташовані на південь і захід від Італії?
Півострів омивають Лігурійське, Тірренське, Іонічне та Адріатичне моря. На південь і захід розташовані острови Сіцілія, Сардінія та Корсика, Коссира, Ільва, Ліпарський та Егатський архіпелаги.
3. Поміркуйте, як розташування Апеннінського півострова, природні умови впливали на заняття його населення?

Літо на півострові переважно жарке та сухе, зима м’яка і волога.
В гірській місцевості розводили займалися скотарством, в гірських долинах на родючих грунтах займалися землеробством. Близькість до моря сприяла розвитку рибальства та морської торгівлі.

Діємо: практичні завдання

Знайдіть спільне та відмінне в природних умовах Греції й Італії за таким планом:
1) географічне положення;

Греція та Італія є півостровами і обидві омиваються з півдня, заходу та сходу морями, на півночі височать гори -Балкани та Апенніни. Обидва півострови мають поблизу багато островів, проте біля берегів Греції їх більше.
2) клімат, природні зони;

Клімат півостровів належить до субтропічного кліматичного поясу з середземноморським типом клімату, для якого характерне жарке та сухе літо (завдяки пануванню влітку тропічних повітряних мас з Африки) і м’яка зима, бо взимку гори не пропускають холодних повітряних мас з півночі.
3) рельєф;

Обидва півострови мають порівняно невисокі гірські масиви – Апенніни та Балкани.
4) річки;

На півостровах нема довгих річок. Всі річки стікають з гір і мають дощове та снігове живлення. Рівень води в річках суттєво зменшується влітку.
5) ґрунти.

У Греції переважають гірські коричневі ґрунти, в Італії – гірські бурі лісові. Обидва види ґрунтів мають порівняно невисоку родючість.

Пофантазуймо!

Уявіть себе вченим, який зважився розшифрувати писемність етрусків. Із чого ви почали б свою роботу? З якими труднощами зіткнулися?
Етруська абетка споріднена з грецькою та латиською абетками, отже, для розшифрування писемності етрусків варто звернути увагу на ймовірну подібність грецької та латинської мови з цією мовою.
Існує версія, що самоназва етрусків була русени. В такому випадку варто згадати нашу Русь і ще не надто давню назву руси та відчуємо зв’язок етрусків із українською землею та мовою.
Чому ця скульптура стала одним із символів Рима, візитівкою цього міста?
Капітолійська вовчиця врятувала від голодної смерті своїм молоком немовлят Ромула та Рема. Ромул 753 р. до н.е. заснував Рим і став першим його правителем.

Поміркуймо!

Чому, на вашу думку, митці звертаються до цієї легендарної теми?
Митці звертаються в своїх творах до цієї легенди тому, що вона пов’язана з Вічним містом, як називають Рим, яке стало на довгі роки центром європейської розвиненої цивілізації.

Пізнавально й цікаво!

До якої категорії громадян Рима ми можемо віднести цього чоловіка? Обґрунтуйте свій вибір.
Цього чоловіка можна віднести до патриціїв, адже він стоїть скульптурних портретів своїх предків, чим підкреслює своє знатне аристократичне походження.

Діємо: практичні завдання

Які обов’язки перед суспільством мав цар? Які обов’язки мали члени суспільства?
Цар мав обов’язки перед суспільством:
– очолювати священнодійства і жертвопринесення;
– зберігати закони і звичаї предків;
– судові розгляди;
– скликання сенату.

Діємо: практичні завдання

Складіть розповідь про життя плебеїв на початку періоду республіки.
510 р. до н.е. в Римі було встановлено республіканську форму правління. В місті відразу почалася серйозна боротьба за владу, адже буди обраними до сенату могли лише патриції – нащадки засновників міста. Таку республіку називають аристократичною. Плебеї (прийшле населення) мали право на участь в народних зборах, але не мали права перебувати на державних посадах. Крім того, плебеїв не наділяли землею, ділянки віддавали в оренду патриціям. Плебеї виступали проти боргового рабства. Боротьба плебеїв з патриціями тривала 200 років і завершилася перемогою плебеїв.

Поміркуймо!

У 494 р. до н. е. плебеї, незадоволені утисками з боку патриціїв, відмовилися брати участь у воєнному поході й пішли на Священну гору, розташовану неподалік Рима. Як ця подія вплинула на життя міста?
Як наслідок, патриції вимушено пішли на поступки плебеям. Їм надали право обрати народних трибунів, що мали обстоювати їхні інтереси в сенаті. Трибун обирався строком на рік. Він мали право на вето (заборону) будь-якого рішення сенату, якщо вважав його несправедливим. 

Пізнавально й цікаво

1. Пригадайте, хто і в якій країні провів реформи з метою поліпшення становища простого народу. Це була вимушена дія влади чи її добра воля?
450 р. до н.е. спеціальна комісія записала закони на 12 мідних таблицях, що були виставлені на головній площі Рима – Форумі.
Звісно, Закони ХІІ таблиць були створені патриціями вимушено під тиском плебеїв.
2. Слово «форум» і сьогодні використовують. А в якому значенні?
Форум – головна площа Рима і водночас центр суспільного та політичного життя, де проходили народні збори. Слово форум вживають сьогодні у значенні обговорення.

Діємо: практичні завдання

Уявіть себе народним трибуном, який захищатиме права плебеїв на засіданні сенату. Підготуйте свою доповідь.
Я сьогодні на засіданні сенату накладаю вето на передачу нових земель в оренду патриціям до того часу, поки плебеям не буде надано землі для ведення господарства. Бо спочатку ви не надаєте плебеям ділянок землі для їх гідного прожиття, а потім відправляєте їх в боргове рабство!

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

І. Знаю нове

1. Чим природні умови Давньої Греції та Італії були схожими, чим відрізнялися?
Природні умови Давньої Греції та Італії дуже подібні – вони мають середземноморський тип клімату зі спекотним сухим літом і теплою вологою зимою. Проте клімат Італії більш м’який в порівнянні з грецьким, вона краще захищена горами Альпами (4800 м) від холодних повітряних мас в порівнянні з Грецією.
Береги Італії менше порізані в порівнянні з берегами Греції, то ж більш зручною для судноплавства є Греція.
2. Чого домагалися плебеї в боротьбі з патриціями? Які результати цієї боротьби?

Плебеї в боротьбі з патриціями добилися в сенаті посади народного трибуна, який міг накладати заборону (вето) на рішення сенату, які були, на його думку, не вигідними для плебеїв.
Плебеї добилися права на наділення їх землею та скасування боргового рабства (IV – початок III ст. до н. е.).
Між патриціями та плебеями встановилася рівність перед законами, плебеї отримали доступ до державних посад. Між патриціями та плебеям стало можливим одруження.
3. Чим влада консула відрізнялася від влади царя?
Посада консула була виборною, двох консулів, які правили спільно, обирали раз на рік. Царів теж обирали на форумі, але довічно. Вони мали одноосібну владу.
4. Хто в сенаті захищав права плебеїв?

В римському сенаті права плебеїв захищали народні трибуни, які мали право оголошувати вето на закони, невигідні плебеям.

II. Обговорюємо в групі

1. Поясніть, що про історію Давнього Риму можна розповісти за допомогою закодованих у хмаринці слів?
Апенніни – гори, що простягаються вздовж Апеннінського півострова.
Ромул – засновник Риму, його перший правитель.
Плебеї – прийшле (некорінне) населення Риму.
патриції – нащадки засновників Риму, корінні жителі міста знатного походження.
Форум – центральна площа Риму, де відбувалися народні збори.
Республіка – форма правління державою, за якої всі органи управління є виборними.
Сенат – виборний законодавчий орган управління в Римі.
Трибун – посадова особа (магістрат), що мала право на заборону законів, які утискували в правах плебеїв.
Консул – одна з двох виборних вищих посадових осіб (магістратів) Рима.
12 таблиць – закони, видані 450 р. до н. е. патриціями під тиском плебеїв.
Цензор – посадова особа (магістрат), що довічно здійснювала контрольні функції за діяльністю посадових осіб.
Магістрати – загальна назва всіх державних посад в Римі.
Етруски – племена, що населяли в І тис. до н.е. північ Апеннінського півострова.
Диктатор – магістрат (посадова особа), що обиралася на півроку за крайньої небезпеки (війни, внутрішніх проблемах) і одноосібно утримувала владу.
В цілому хмаринка слів розповідає про особливості управління Римом.
Що в наш час означають слова «цензор», «диктатор», «сенатор», «провінціал», «плебей»?
В наш час слово цензор має здебільшого негативне значення та означає особу, яка здійснює контроль над творами мистецтва. В той же в мережі Інтернет є сайт “Цензор”, що висвітлює політичні події в країні і світі.
Диктатор – особа, яка всупереч державним законам захопила державну владу в країні.
Сенаторами називають депутатів Сенату – сучасних державних виборних органів у ряді країн світу, зокрема США.
Провінціал – людина, яка живе на віддалі від економічного і політичного центру країни.
Плебей – зневажлива назва людей з невисоким рівнем доходів і низьким рівнем культури та освіти.
2. Які наслідки мав той факт, що робота на всіх посадах у Римі не оплачувалася?

Найголовнішим наслідком відсутності оплати плаці за перебування на державній посаді стало те, що перебувати при владі могли лише багаті матеріально забезпечені люди, плебеям займати державні посади було проблематично з огляду на відсутність коштів на прожиття.
3. Дізнайтеся, хто з державних службовців сучасної України наділений правом вето.

Право вето має Президент України (Конституція України, стаття 106, пункт 30).
4. Порівняйте систему управління в Афінському полісі та в Римі за доби республіки. Яка із систем, на вашу думку, була більш демократичною? У якій із держав громадяни відчували себе більш захищеними від перевищення повноважень чиновників?

В Афінах громадян було значно менше, ніж негромадян, тому Афінська демократія опиралася на меншу частину жителів полісу, тобто була демократією меншості. Для громадян існували різні вікові обмеження щодо перебування на державних посадах.
І грецька, і римська республіки були аристократичними, проте внаслідок реформ право на владу отримали й представники демосу і плебеїв. В афінській рабовласницькій демократії демос в цілому мав більше прав та повноважень в порівнянні з римським плебсом.
Більш захищеними від перевищення повноважень чиновниками були громадяни Риму завдяки посаді народного трибуна.
В той же час, в Римі державним службовцям не виплачували заробітної плати, а тому займати державну посаду небагатим громадянам було практично неможливо через відсутність забезпечення.
Основним обов’язком громадян і в Афінах, і в Римі був військовий обов’язок.

III. Мислю творчо

1. Уявіть себе в ролі вчителя/вчительки — підготуйте кілька запитань до навчального тексту цього параграфа для однокласників і однокласниць. Як підказкою скористайтеся ланцюжком запитань Квінтиліана: Хто? Що? Де? Коли? Чим? Як? Чому?
Хто такі патриції?
Що нагадує собою Апеннінський півострів?
Де в Римі були встановлені закони 12-ти таблиць?
Коли скинули останнього римського царя?
Чим займалися народні трибуни?
Як плебеям вдалося добитися збільшення своїх прав?
Чому римлянам за роботу на державній посаді не платили заробітну плату?
2. За допомогою довідника, мережі Інтернет підготуйте віртуальну мандрівку «Пам’ятки етруської культури». Позначте місця розташування цих пам’яток на контурній карті.

Етруська культура мала розвиток в VIII- II ст. до н.е. Етруську культуру можна вважати перехідною ланкою від грецької культури до римської. Пам’ятками етруської культури є могильні кургани та гробниці. В інтер’єрі гробниць прослідковується думка, що життя не припиняється зі смертю.
Крім поховань, справжніми витворами етруського мистецтва дослідники вважають міські ворота.
3. Уявіть, що ви працюєте в туристичній агенції. Мандрівники звернулися до вас із проханням провести екскурсію «шляхами племен і народів стародавньої Італії». Спробуйте скласти маршрут цієї подорожі.

В стародавній Італії проживали лігури, венеди, етруски, піцени, умбри, латини, самніти, мессапи, греки.
Альбенга (в минулому Білий Інганум) – головне місто лігурів.
Венеди (предки українців) заснували місто Венедію, що нині має назву Венеція.
Музей пам’яток Італії етруського мистецтва в Римі.
Піцени заснували релігійний центр в Купра-Маріттіма на честь богині Купра.
Умбри дали назву частині сучасної Італії – Умбрії. Заснували міста Амерія (сучасна назва Амелія), Арімінум (Ріміні),  Асізій (Ассізі), Ігувій (Губбіо), Інтерамна (Терні), Перузія (Перуджа), Сполецій (Сполето).
На землях латинів заснований Рим.
Месапи – за словами Геродота, нащадки давніх крітян, заснували міста Бриндіз та Орію.
Греки – засновники міста-колонії Кіми.

Всі завдання