Узагальнення розділу 3. Антична цивілізація та її сусіди (ч. 2) 6 клас

АНТИЧНА ХРОНОЛОГІЯ В КАРТИНКАХ

1. Розташуйте зображення в хронологічній послідовності (на кожній шкалі окремо).
Мінойська цивілізація 3000-2000 років до н. е.
Троянська війна ХІІ ст. до н. е.
Кіммерійці IX – VII ст. до н. е.
Велика грецька колонізація VIII – VI ст. до н. е.
Храм Артеміди в Ефесі – VII ст. до н. е.
Александр Македонський 356 – 323 р. до н. е.

3. Визначте, які із зображень є історичними джерелами,
а які — пізнішими ілюстраціями.

Історичні джерела: Мінойська цивілізація, кіммерійці, Александр Македонський, Велика грецька колонізація.
Пізніші ілюстрації: троянська війна, храм Артеміди.
4. Визначте, які із зображень можна застосувати, розповідаючи
про життя людей на теренах України в ранньому залізному віці.

Розповідаючи про ранній залізний вік в Україні, можна використати зображення кіммерійців та Троянської війни.

КРОСВОРД НАВПАКИ

1. Дайте назву кросворду та сформулюйте до нього запитання.
Назва кросворду “Видатні діячі епохи античності та її дослідники”.
1. Давньогрецький видатний філософ, учитель Александра Македонського.
2. Давньогрецький вчений-математик.
3. Давньогрецький мислитель, засновник філософської школи Академії.
4. Батько історії.
5. Англійський археолог, першовідкривач мінойської цивілізації.
6. Давньогрецький учений, основоположник географії.
7. Давньогрецька поетка.
8. Німецький археолог, що відкрив світові Трою.
9. Афінський правитель, відомий скасуванням боргового рабства.
10. Сліпий співець, батько європейської літератури.
11. Давньогрецький байкар.
2. Поясніть:
а) коли, в якій країні діяли герої кросворду; чи всі вони жили
за античної доби;

герої кросворду жили в античні часи в Греції, за винятком археологів Артура Еванса і Генріха Шлімана.
б) у яких сферах життя суспільства відзначилися герої кросворду;

герої кросворду відзначилися в науці та літературі
в) у чому полягає їхній внесок в історію людства.

Відповідь на питання у пункті 1.

ІСТОРИЧНІ ОПОВІДКИ

Розгляньте хмаринки слів та виконайте завдання до них:
1. Про яку сферу життя античного суспільства можна розповісти за допомогою кожного набору слів? Дайте відповідні назви хмаринкам.

Хмаринка 1.
Рорзповідає про суспільні відносини в грецьких полісах – Афінах та Спарті.
Хмаринка 2.
Розповідає про персько-грецькі війни.
Хмаринка 3.
Розповідає про війну перського царя Дарія зі скіфами.
Хмаринка 4.
Розповідає про давньогрецьку релігію.
Хмаринка 5.
Розповідає про підкорення Греції Македонією.
Хмаринка 6.
Розповідає про Велику грецьку колонізацію.
2. До згадуваних у хмаринках 1, 2, 5 подій чи процесів укажіть
причини, ключові події та наслідки.

1 хмаринка – головною причиною реформ Солона була недосконала форма управління суспільством, коли влада в полісі належала вихідцям зі знатних багатих сімей, предки яких вважалися засновниками міста – аристам. Результатом змін стало перетворення аристократичної республіки на демократичну, коли всі громадяни без виключення могли брати участь в управлінні суспільством та мали військовий обов’язок, що залежав від кількості майна громадянина.
2 хмаринка – причиною персько-грецьких воєн було бажання персів встановити контроль над грецькими полісами в Малій Азії. На захист малоазійських полісів виступили греки з материкової Греції, що послужило приводом до вторгнення персів на материкову Грецію. Одним із важливих епізодів війни була організація оборони спартанський царем Леонідом, який на чолі 300 спартанців мужньо захищали вузький Фермопільський прохід від перського війська, очолюваного перським царем Ксерксом. Наслідком воєн стало піднесення Афін внаслідок використання коштів оборонного Афінського морського союзу для власних потреб та протистояння між Афінами та Спартою за лідерство у Греції, що вилилося в Пелопонеську війну. Війна виснажила обидві сторони конфлікту і привела до занепаду політичного, культурного і господарського життя грецьких полісів.
5 хмаринка – після Пелопонеської війни грецькі поліси були ослаблені, і це дало можливість піднесення Македонії на чолі з царем Філіппом ІІ. Після переможної битви під Херонеєю він захопив усю Грецію, а син Філіппа ІІ Александр став найбільшим завойовником античного світу, за 10 років підкоривши Персію та Єгипет, та очолив найбільшу у світі імперію. Проте імперія Александра Великого виявилася неміцною, і відразу по смерті Александра почала розпадатися на частини. Але, не зважаючи на процеси розпаду, на територію імперії поширюється грецька культура та відбуваються взаємовпливи грецької та місцевої (східної) культур, що проявилося в становленні культури еллінізму.
3. Визначте, за допомогою яких хмаринок можна розповісти
про історію українських земель в добу античності.

Про історію українських земель в добу античності можна розповісти за хмаринками 3 та 6.

ЩО МИ ЗНАЄМО З ТЕМИ

Перевірте, як ви засвоїли матеріал теми, за допомогою онлайн-тесту. Для виконання завдання перейдіть за посиланням
Позначте хронологічні межі персько-грецьких воєн 
500 – 449 рр. до н.е.
Який характер мали персько-грецькі війни для Греції? 
Визвольні, справедливі
Установіть відповідність між назвами битв персько-грецьких воєн та часом, коли вони відбулися
Марафонська битва 490 р. до н.е.
Саламінська битва 480 р. до н.е.
Битва біля м. Платеї 479 р. до н.е
Позначте ім’я історичного діяча, з яким пов’язаний “золотий вік” афінської демократії 
Перикл
Позначте ознаки громадського життя в Афінах за доби Перикла (3 відповіді)
Право участі у народних зборах мали лише чоловіки-воїни
Зайняття державних посад відбувалося за результатом жеребкування
Політичними правами користувалися лише чоловіки
Позначте улюблені місця відпочинку давньогрецьких чоловіків 
Палестри та гімнасії
Позначте характеристики релігії давніх греків (3 відповіді)
Політеїстичний харакетр релігійних уявлень
Антропоморфний характер релігійних уявлень
Релігія тісно пов’язана з міфологією
Позначте варіант, у якому правильно вказано час заснування та бога, якому присвячено Олімпійські ігри
776 р. до н.е., Зевс
Установіть відповідність між ім’ям та роллю історичного діяча у розвитку давньогрецької культури
Платон – філософ
Аристофан – автор комедій
Сапфо – поетеса
Геродот – історик
Гіппократ – лікар
Фідій – скульптор
Позначте варіант, у якому позначено правильну назву виду мистецтва Давньої Греції
Пам’ятка червонофігурного вазопису
Позначте факти з біографії Александра Македонського (2 відповіді)
Був учнем відомого вченого та мислителя Аристотеля
З метою створення імперії здійснив великий Східний похід
Позначте варіант, у якому правильно наведено час існування та характеристики сарматів
ІІІ ст. до н.е. – ІІІ ст. н.е., войовничі кочові племена в Північному Причорномор’ї

Всі завдання