Культура Давньої Греції. 6 клас

Діємо: практичні завдання

Працюючи з текстом підручника, виконайте завдання:
1. Поміркуйте, що сприяло бурхливому розвиткові культури в Давній Греції. Який поліс був центром розвитку культури? Чому?

Бурхливий розвиток культури в Греції можна пояснити високим розвитком демократії в суспільстві, адже при демократичному устрої люди відчувають себе вільними, а це сприяло піднесенню науки, творчості і культури загалом. Афіни стали центром грецької культури саме тому, що в цьому полісі розвиток демократії був найвищим. Щоправда, антична історія майже не донесла до нас жіночих імен видатних діячок грецької культури, лише чоловічі. Це пояснюється тим, що жінкам відводилася другорядна роль в суспільстві. В Афінах не існувало гендерної рівності.

2. Підготуйте й запропонуйте однокласникам і однокласницям розгадати інтелектуальну загадку (кросворд, вікторину тощо) на тему «Видатні діячі давньогрецької культури».
Вікторина
1) Філософиня давньої Греції, авторка 40 філософських книг
(IV ст. до н.е.) Арета Кіренська
2. Поетка і композиторка з острова Лесбос (VІІ в. до н.е.) Сапфо
3. Сліпий співець, автор поем “Ілліада” та “Одіссея” (VІІІ в. до н.е.) Гомер
4. Поет з острова Лесбос (кінець VII — початок VI ст. до н. е.) Алкей
5. Найвідоміший грецький оратор, що уславився своїм красномовством. (IV в. до н.е.) Демосфен
6. Основоположник ораторського мистецтва давньої Греції
(V ст. до н. е.) Ісократ
7. Філософ, засновник школи Академії (IV ст. до н.е.) Платон
8. Найвизначніший філософ, учень Платона, вихователь Александра Македонського (IV ст. до н.е.) Аристотель
9. “Батько історії” з Галікарнаса (V ст. до н.е.) Геродот
10. «Батько медицини», відомий своєю клятвою лікарів
(V-IV ст. до н.е.) Гіппократ
11. Відомий байкар, автор байки “Вовк та Ягня” (VІ ст. до н.е.) Езоп
12. Автор трагедій для грецького театру (VІ-V ст. до н.е.) Есхіл
3. З’ясуйте, які досягнення давньогрецької культури стали в пригоді нащадкам.
Нащадки в майбутньому запозичили такі елементи грецької культури – колони, портики, театр, стилізовані мотиви грецьких орнаментів на вазах, погруддя як вид скульптури, Олімпійські ігри, види спорту, форму правління – демократію.

Поміркуймо!

1. Чому саме Афіни були культурним центром Давньої Греції?
Афіни стали культурним центром Давньої Греції тому, що в афінському полісі розвиток демократії був найвищим, тож греки відчували себе вільними особистостями, відкритими свободі творчості, їм ніхто не диктував умов щодо їх розвитку. До того ж, греки не були зайняті важкою фізичною працею (її виконували раби), що додавало їх вільного часу для розвитку своєї особистості.
2. Як Афінська держава сприяла культурному розвиткові своїх громадян (на прикладі системи виховання дітей і реформ Перикла)

Час правління Перикла називають “золотою добою” грецької демократії, коли Афіни досягли найвищого розквіту та могутності. Вихованню юного покоління греки надавали великого значення, вважаючи, що в людині має гармонійно поєднуватися фізичний, розумовий та естетичний розвиток, тож людина має бути прекрасною і фізично, і морально.
Грецьке суспільство було рабовласницьким, тому в греках виховували зневагу до фізичної праці, яку мали виконувати раби, та презирство до рабів та зверхність над ними.
Освіта дітей була триступеневою.
До 7 років афіняни виховувалися вдома, після 7 років хлопчиків віддавали до навчальних закладів, що могли бути як громадськими, так і приватними – граматиста і кіфариста. У граматисті навчали навчали читанню, письму, лічбі. У кіфаристах хлопчики отримували
літературне і естетичне виховання. Основними предметами були
музика, спів, декламування. Обов’язково вивчали поеми Гомера “Іліада” та “Одісея”. Учні одночасно вчилися в обох школах.
У 14 років хлопчики продовжували освіту в палестрах, де основою навчання був фізичний розвиток. На протязі двох років займалися п’ятиборством, яке включало в себе плавання, біг, стрибки, метання списа та диска.
З 16 років юнаки здобували освіту в гімнасіях, де вивчали філософію, політику, літературу, риторику, діалектику.
Дівчаток виховували вдома, вони мали вміти виконувати жіночу хатню роботу. Крім того, дівчинку вчили читати і писати, а також музиці.
3. Знайдіть приклади з історії України цього періоду культурної взаємодії греків з народами, що населяли українські землі.

скіфи, що проживали на сучасних українських землях, підтримували з греками культурні зв’язки. Вони часто замовляли у грецьких майстрів виготовлення різних прикрас та культових предметів”звіриного стилю”- рельєфне оздоблення костюму, кінської вузди, воїнського обладунку, посуду.
Найвизначнішим культурним шедевром греко-скіфського мистецтва є золота пектораль з Товстої Могили, знайдена українським археологом Борисом Мозолевським 1971 року.

Діємо: практичні завдання

1. Як ви зрозуміли, що таке ораторське мистецтво?
Ораторське мистецтво – це вміння красномовно говорити для групи людей, вміння аргументовано і переконливо захистити свою точку зору з тих чи інших питань.
2. Яке, на вашу думку, значення для розвитку античних полісів відігравало ораторське мистецтво.

Володіти ораторським мистецтвом було потрібно політикам, аби під час публічних промов на агорі бути переконливим для виборців. Ораторське мистецтво було одним із інструментів управління громадою.
3. Поміркуйте, якими рисами має володіти справжній оратор.

Він мав бути освіченою людиною – досконало знати мову і літературу, історію, філософію, бути добрим психологом і відчувати настрої слухачів.
4. Поцікавтеся біографією Демосфена та поміркуйте, чи може людина розвинути в собі ораторські здібності. Чим приклад Демосфена повчальний?

Демосфен (324-322 р. до н.е.) є одним із найвідоміших ораторів античного світу.
Його шлях до професійного визнання був непростим – спочатку він писав промови для інших ораторів, і тривалий час працював над вадами дикції, маючи гаркавий і слабкий від народження голос. Демосфен працював над своєю поставою і задля того брав уроки в акторів. Ставши політичним оратором, Демосфен в кожному зверненні гнівно виступав проти агресії македонського царя Філіппа ІІ на грецькі поліси. За те його промови назвали “філіппіками”.

Поміркуймо!

Прочитайте байку Езопа «вовк та ягня» та визначте, яку проблему
хотів порушити автор твору. Чи існують подібні проблеми в наш час?

Автор порушив проблему щодо справедливого захисту, який не має сили для тих, хто хоче скривдити. Так, в наш час, на жаль, такі проблеми теж існують.

Поміркуймо!

Ознайомтеся з історією становлення грецького театру та висловте
припущення, чому греки театр називали школою для дорослих.

Школою для дорослих грецький театр називали тому, що під час вистав актори за допомогою сценічних персонажів відтворювали перед глядачем різні картини з людського життя, сповнені різних людських чеснот і вад.
1. Опишіть класичний давньогрецький храм.

За формою класичний храм був периптером – мав прямокутну форму, оточений рядами доричних, іонічних чи корінфських колон. Колони, капітель, антаблемент та фронтон храму утворювали портик. Фронтон часто мав скульптурне оздоблення. Покрівля храму була двосхилою.
в центрі храму височіла велика скульптура бога чи богині, на чию честь було збудовано храмову споруду.
2. Поміркуйте, які знання згодилися грекам для будівництва храму.

Для будівництва храму грекам були потрібні знання з геометрії, математики, фізики.
3. Майстри яких ремесел були залучені до створення храму?

До спорудження храму потрібні були майстри багатьох професій – залучали скульпторів, будівельників, каменярів, художників.
1. У чому, на вашу думку, полягає мистецька довершеність
скульптур?

Мистецька довершеність скульптур полягає в надзвичайно точному відтворенні в камені тіла людини, рис обличчя.
2. Які знання про життя давніх греків доносять до нас витвори мистецтва?

З витворів мистецтва можна дізнатися про життя давніх греків, починаючи від буденних домашніх занять зі сценами праці до сцен вшанування грецьких богів, відтворення в художніх творах міфів та миттєвостей спортивних змагань на олімпійських іграх.
3. Які знання й уміння знадобилися авторам для створення
цих скульптур?

Майстрам для створення довершених скульптур були необхідне знання пропорцій людського тіла.
1. Визначте особливості чорнофігурного і червонофігурного вазопису.
Чорнофігурний живопис створювався на керамічному посуді шляхом створення зображення чорною фарбою по нефарбованому тлі. Червонофігурний живопис греки створювали навпаки – зафарбовували тло, а зображення залишали не пофарбованим.
2. Пригадайте з вивченого, яку інформацію про життя давніх греків «розповідають» античні вази.

Античні вази надають дослідникам багато цінної інформації про давніх греків, адже містять зображення з життя грецького полісу – побутові домашні сцени, заняття греків, освіта, міфи, олімпійські ігри.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

І. Знаю нове

Установіть відповідність між іменами діячів культури Давньої Греції та сферами культури, в яких вони працювали. Запропонуйте свій варіант вправи.
1 Фідій А театр
2 Сапфо Б медицина
3 Гіппократ В література
4 Есхіл Г історія
Д скульптура

1Д, 2В, 3Б, 4А.
Свій варіант вправи:
1 Полігнот Г історія
2 Аристофан В байка
3 Езоп Б філософія
4 Аристотель А живопис
5 Геродот Ґ комедія
1А, 2Ґ, 3В, 4Б, 5Г.
2. Назвіть найвидатніші пам’ятки культури в Давній Греції.
Поеми Гомера, Кносський палац, Афінський акрополь, Парфенон, Храм Зевса Олімпійського, театр Діоніса, святилище Аполлона з дельфійським оракулом, храм Гери, храм Посейдона.

II. Обговорюємо в групі

1. Які умови сприяли бурхливому розвиткові грецької культури?
Бурхливому розвитку культури сприяло утвердження демократичного управління суспільством в Афінському та інших полісах, перемога в персько-грецьких війнах, внаслідок яких в Афінах зберігалася скарбниця Афінського морського союзу, тож афіняни частково використовували кошти зі скарбниці на розвиток культури.
Поміркуйте або поцікавтеся, яке з грецьких міст було центром культури.
Центром грецької культури було місто Афіни.
2. Сформулюйте із слів хмаринки два вислови Сократа. Поміркуйте, що мав філософ на увазі.

Я знаю те, що я нічого не знаю – філософ мав на увазі те, що він не був свідком чи не бачив особисто те, про що говорив, і його філософські роздуми базуються на припущеннях та розумових логічних висновках.

III. Мислю творчо

1. Виконайте творчий ілюстрований проєкт «Антична традиція в культурі нащадків»: доберіть приклади пам’яток культури пізніших епох, у яких простежується вплив античної культури.
Вплив античної культури відчувається в класицизмі:
1. Центральний корпус Київського університету ім. Т.Г. Шевченка
2. Палац Кирила Розумовського в Батурині
3. Воронцовський палац
4. Панський будинок “Самчики”
5. Спасо-Преображенський собор (м. Дніпро)
6. Костел святого Іоанна-Хрестителя (м. Біла Церква)
7. Статуя Дюка Рішельє (м.Одеса)
2. Уявіть, що вам подарували туристичну путівку «Скарби античної цивілізації». Укладіть ілюстрований маршрут подорожі, визначте його бюджет і підготуйтеся переконати друзів, чому саме цим маршрутом варто мандрувати.

Акрополь. Історична частина Афінського поліса, де розташовувалися міські святині. На вершині Акрополя частково залишилися античні храми і збереглися давні будівлі.
Парфенон. Найвідоміший храм стародавнього міста і Греції, споруджений на честь богині Афіни, що сприяла перемозі греків над персами.
Храм Зевса Олімпійського. Грандіозна споруда, що мала в первісному вигляді 104 колони, на сьогодні збереглося лише 15.
Театр Діоніса – побудований 2500 років тому на пагорбі Акрополя, вміщував 17 тисяч глядачів.
Руїни Кносського палацу – залишки знаменитого Лабіринту, де жив Мінотавр, на острові Крит.
Святилище дельфійського оракула та храм Аполлона в місті Дельфи
3. Виконайте творчий проєкт: «Сторінка видатного давньогрецького мислителя в соціальній мережі Facebook (Instagram)».
Сторінка в соціальній мережі Facebook
Аристотель
Народився: м. Стагіра 384 р. до н.е.
Освіта:
академія Платона в Афінах, філософ.
Робота:
вихователь Александра Македонського, засновник власної школи Лікею. Дослідник багатьох галузей знань – логіки та теорії поезії, зоології та фізіології, астрономії та історії права.
Місця проживання:
Стагіра, Афіни, Атарнея, Мітілін, Халкіда.
Події:
Перший афінський період – навчання в академії філософа Платона;
Період подорожей – виховання Александра Македонського;
Другий афінський період – заснування власної школи Лікею.

Всі завдання