Діємо: практичні завдання
Працюючи з матеріалом параграфа, виконайте дослідження «Жінка в давньогрецькому суспільстві».
Жінки жили в Гінекеї — жіночій частині будинку.
Одяг жінок – хітон (короткий) і пеплос (довгий) був простим – два прямокутні полотнища, підперезані поясом та скріплені на плечах застібками-фібулами.
Жінки використовували косметичні засоби: рум’яна, сурму, креми і маски, одягали нашийні, налобні та наручні прикраси – намиста, діадеми, браслети.
Дівчат віддавали заміж в 15 років, причому дівочу долю вирішував батько, що обирав для доньки чоловіка. Дівчаток виховували матері.
Під час відвідування чоловіками симпосіону (чоловічої вечірки) жінки повинні були розважати чоловіків.
З наведених фактів можна зробити висновок, що жінки в давньогрецькому суспільстві були нерівноправні з чоловіками і зазнавали різних утисків.
1. З яких частин складалося житло давніх греків?
Житло греків складалося з андрону та гінекею – чоловічої і жіночої частини дому. будинок мав внутрішній дворик.
2. Назвіть елементи облаштування побуту та інтер’єру грецького дому.
Будинки греки облаштовували скромно – андрон та гінекей мали ліжко та столик, у великих горшках зеленіли кімнатні рослини. Будинок мав внутрішній дворик, де була колонада.
В кухні горіло вогнище, у великому казані готували їжу, на столику стояли глиняні глеки (амфори). У коморі в глеках зберігали глеки з зерном. Великі глеки для зерна називали піфосами.
3. Що свідчить про доволі скромний побут греків?
Про скромний побут греків свідчить майже повна відсутність меблів та посуду, окрім найнеобхіднішого.
4. Про які традиції родинних стосунків свідчить розподіл житлових приміщень на гінекей та андрон?
Розподіл житла на чоловічу і жіночу частини свідчить про нерівноправність жінки і чоловіка в грецькій родині.
Поміркуймо!
Поміркуйте, в чому полягає цінність давньогрецького посуду як історичного джерела.
На глиняному посуді грецькі майстри розміщували зображення побутових чи релігійних сцен, і тому посуд є цінним історичним джерелом.
1. Поміркуйте, чи зручним був такий одяг.
Одяг був легким, не сковував рухів, проте його потрібно було притримувати, поли одягу могли заважати під час роботи, і це робило одяг не зовсім зручним.
2. Яке взуття носили греки?
В будинку греки ходили босоніж, взуття носили лише на вулиці. Це були легкі сандалії (товста підошва з ремінцями, якими досить високо переплітали ногу, таким чином прикріплюючи підошву до стопи). Жінки носили сандалії з пофарбованої шкіри.
3. Опишіть зачіски давніх греків.
Чоловіки носили коротку зачіску, мали бороду й вуса,що було ознакою чоловічої гідності, юнаки були безбородими, але носили довшу зачіску, скріплюючи волосся обручем. Жінки відпускали довгі коси, бо вони було символом жіночої краси, скріплювали волосся шпильками та діадемами, часто фарбували його у світлий колір. Лише рабині стригли волосся коротко.
4. Поміркуйте, які продукти могли використовувати жінки для виготовлення косметики.
Варто зазначити, що косметика – грецьке слово і означає людину, яка є декоратором, тож зрозуміло, що косметиці давні гречанки надавали великої уваги. У виготовленні косметики жінки могли використовувати природні матеріали – крейду і свинцеві білила (які є шкідливими для здоров’я) для вибілення обличчя.
Виготовляли помади з іржі, глини, воску, оливкової олії.
Гречанки змащували волосся оцтом, аби робити ого якомога світлішим. Змащували коси оливковою олією. Світле волосся давніх гречанок було ознакою краси.
1. Які елементи оздоблення використовували греки для виготовлення прикрас?
Для оздоблення прикрас грецькі майстри використовували скульптурні фігурки міфічних істот.
2. Про який рівень розвитку ремесла свідчать прикраси?
Ювелірне мистецтво греків, судячи з витонченості виготовлених прикрас, мало досить високий рівень майстерності.
Пізнавально й цікаво
Яка роль, якщо спиратися на текст джерела, відводилася жінці в родині?
Жінка в грецькій родині перебувала в ролі домашньої робітниці.
1. Хто брав участь у симпосіонах?
В симпосіонах брали участь чоловіки, жінки могли там перебувати лише для розваги чоловіків.
2. Знайдіть на малюнку жіночі фігури — які ролі вони виконують?
Як ви думаєте, що це за жінки?
Жінки розважають чоловіків. Це могли бути танцівниці.
3. Чим займаються учасники симпосіону?
Учасники симпасіону відпочивають в колі близьких друзів та родичів. Це чоловічі вечірка.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
І. Знаю нове
Продовжте речення:
– У повсякденному житті греки завжди дотримувалися
– Побут давніх греків був скромним і простим, греки не знали великих розкошів.
– Традиційними продуктами харчування греків були ячмінний хліб, сир, риба, овочі, фрукти.
– Найулюбленішими розвагами давніх греків були відвідування палестри (гімнастичні школи), гімнасії (навчальні заклади, що поєднували в собі філософсько-дискусійні обговорення зі спортивною підготовкою) та симпосіонів (чоловічих вечірок).
– Про високий рівень розвитку ремесла в Давній Греції свідчать ювелірні прикраси.
II. Обговорюємо в групі
1. Чи можна назвати грецьку родину демократичною? Свою думку
обґрунтуйте.
Ні, грецьку родину не можна назвати демократичною, бо жінки в сім’ї були безправними в порівнянні зі своїми чоловіками.
2. Поміркуйте, чому вихованням дівчаток у Давній Греції займалися жінки, а хлопчиків — чоловіки.
Вихованням дівчаток займалися жінки, бо, за уявленням греків, дівчатка з юних років мали знати домашню роботу й обов’язки, яких має дотримуватися кожна доросла жінка.
Вихованням хлопчиків займалися чоловіки, бо з хлопчика мав вирости майбутній глава сім’ї, господар дому, воїн.
III. Мислю творчо
1. За підсумками дослідження напишіть міні-твір «Жінка в давньогрецькому суспільстві». Чи змінилося становище жінок з того часу?
В давньогрецькому суспільстві жінка мала небагато прав, вона виконувала роль прислуги в чоловіка. Жінки не мали політичних прав, і не могли брати участі ні у народних зборах, ні в управлінні полісом.
Давньогрецький шлюб був не добровільним союзом чоловіка та жінки, а примусовим створенням сім’ї за участю жінки без вибору нею свого майбутнього чоловіка. Тому жінки в давній Греції насправді були нещасними, хоч і могли користуватися косметикою та слідкувати за собою. Для жінки було принизливо перебувати в ролі танцівниці на чоловічій вечірці.
2. Виконайте творчий проєкт «Давньогрецькі мотиви в сучасній моді».
Давньогрецькі мотиви в сучасній моді можна спостерігати в ювелірних прикрасах, шпильках для скріплення волосся, фібулах, довгих жіночих вечірніх платтях та легкому взутті – босоніжках, що нагадують грецькі сандалії.
3.Уявіть себе сценаристом науково-популярного фільму. Перегляньте відео, оберіть будь-який логічний уривок та озвучте його, використовуючи здобуті знання.
Важливе місце в житті давніх греків займали релігійні свята, що проходили у формі спортивних змагань на честь олімпійських богів. Тому такі змагання називали Олімпійськими іграми. Греки вважали, що боги мають людське тіло, і тому вони дбали про красиву і досконалу зовнішність,тож велику увагу приділяли фізичній культурі та спорту. Проводячи спортивні змагання, греки тілесно намагалися стати схожими до богів. В давній Греції існував культ людського тіла, тому часто ми можемо бачити витвори давньогрецького мистецтва з оголеною людською натурою, що має досконалі пропорції і форми.
Грецькі спортсмени, а їх тоді називали атлетами, змагалися в боротьбі, заїздах колісниць, бігові, метанню диска чи списа.
Переможцям змагань жерці накладали на голову лавровий вінок. На честь їх встановлювали статую.