Наука та освіта на українських землях. 5 клас

Розгляньте малюнок і складіть розповідь за темою «Князь Ярослав Мудрий у бібліотеці Софії Київської».
Князь Ярослав дбав про книжну справу, розуміючи важливість поширення освіти. Відомо, що він мав велику бібліотеку в Софії Київській, проте її сліди губляться в глибинах часу. В княжі часи книги були рідкісними і цінними, адже переписувалися вручну, що потребувало багато часу. Окрім того, в Русі не знали паперу і книжні сторінки виготовляли з телячої шкіри – пергаменту, що коштував недешево. Виготовляли і переписували книги монахи, які знали грамоту.

Розгляньте малюнки. Про які досягнення українських вчених і винахідників XIX—XX ст. вони розповідають? За допомогою додаткових джерел складіть розповідь про одне з них.
Електрозварювання – над вдосконалення технології зварювання металів працювали Євген Патон та Борис Патон (батько і син), їхні досягнення в цій галузі принесли вченим світове визнання. В Києві міст через Дніпро носить ім’я Євгена Патона, який спроектований за і створений за технологіями українського вченого.
Комп’ютер – перший в Європі комп’ютер створили в Україні 1951 року, створений вченим-конструктором Сергієм Лебєдєвим.
Гасова лампа – світильник, винайдений у Львові 1853 року аптекарями Яном Зегом та Ігнатієм Лукасевичем.
Компакт-диски – Перший прообраз компакт-диску було розроблено в 60-х роках ХХ століття В’ячеславом Петровим на основі скляної підкладки.
Гвинтокрил – творцем літального апарату є киянин Ігор Сікорський, відомий авіаконструктор, що вперше підняв гвинтокрил у небо 1933 року.

Транспортний літак “Мрія” Ан – 225 – найпотужніший у світі транспортний літак, створений у Києві 1988 року в конструкторському бюро ім. Антонова. Головний конструктор – Віктор Толмачов. Літак “Мрія” є лише в одному екземплярі.
Комп’ютер – це пристрій для опрацювання інформації з можливістю програмування, тобто обробка інформації згідно певного послідовного порядку дій – алгоритмом. Перший прообраз комп’ютера був створений в 1941 році Конрадом Цузе.
Сучасний світ, об’єднаний комп’ютерною мережею Інтернет, уже уже не уявляє себе без комп’ютерної техніки, яка використовується практично у всіх галузях господарства, побуті та дозвіллі.

Запитання та завдання

1. Коли було створено систему освіти на українських землях?
Першу школу було створено київським князем Володимиром Великим 989 року для дітей заможних сімей. За часів Ярослава Мудрого центром освіти став Софійський собор, де діяла школа та бібліотека, в якій переписували книги. Центрами освіти ставали монастир, найвідоміша – Києво-Печерська лавра. Тривалий час освіта була доступною лише вихідцям з багатих сімей і її здобування не було обов’язковим.
В 16-18 століттях українці починають запозичувати ту систему європейську освіти – перша школа європейського зразка була заснована 1576 року в місті Острозі князем Костянтином-Василем Острозьким.
Освіта стає обов’язковою для всіх лише в 20 столітті.
2. Як була започаткована вища освіта?

Першою вищою школою, заснованою на українській землі, вважають Києво-Могилянський колегіум, який з 1701 року став називатися академією. Його засновником 1632 року був митрополит Петро Могила.
3. Яку роль виконували університети на українських землях у XIX – на початку XX ст.?
В 19 – 20 століттях виникла потреба у високоосвічених спеціалістах в зв’язку з модернізацією (оновленням) господарства в багатьох країнах світу. Українські землі не залишилися осторонь світових процесів розвитку господарства, хоча й не мали власної державності.
4. Чому в Російській імперії українці не могли здобути освіту рідною мовою?

Російська та Австро-Угорська імперії забороняли використання рідної мови підкореним народам не лише в освіті, а й у всіх інших галузях суспільного життя, бо вживання рідної мови сприятиме піднесенню національної свідомості народу та зростанню національно-визвольного руху, що суперечить загарбницьким інтересам імперій.
5. Дізнайтеся, хто з вашої родини (близького оточення) навчався в університеті або іншому вищому навчальному закладі. З’ясуйте його назву та факультет, який вони закінчили. Розпитайте близьких, як вплинула освіта на їхнє життя. Зробіть висновок із їхньої розповіді.

Вища освіта дає можливість людині застосувати здобуті знання та вміння як для підвищення власного добробуту, так і на благо суспільства, реалізуватися в ньому, як особистість.
6. Висловіть припущення про характер занять людей у майбутньому.

Переважна частина людей у майбутньому будуть зайняті в сфері надання різноманітних послуг, бо виробництво матеріальних благ буде автоматизованим і потребуватиме незначну кількість працівників.

Всі завдання