Діємо – практичні завдання
Працюючи з текстом параграфа, підготуйте опорний конспект (карту пам’яті, схему), яка допоможе схарактеризувати Перикла як державного діяча.
Перикл виражав інтереси демосу;
Перикл 15 років поспіль обирався щорічно обирався стратегом;
Перикл був прихильником утвердження демократії;
Органи управління державою за Перикла: народні збори, рада пятисот, суд присяжних;
активне будівельні роботи і Афінах;
Поміркуймо!
1. Який зв’язок між демократичним устроєм Афін і розквітом культури?
На відміну від тоталітарного, в демократичному суспільстві держава не створює заборон для становлення і всебічного розвитку людської особистості, громадяни почували себе вільними людьми, що сприяло розвитку творчості та реалізації їх талантів, а отже, й піднесення культури загалом.
2. Чи були б можливі видатні досягнення в галузі культури за умови відсутності демократії? Зіставте зі стародавньою Спартою — чому вона не стала центром культури?
Видатні досягнення в галузі культури за умов відсутності демократії були б неможливі, бо недемократична (тоталітарна) держава обмежує права громадян, нав’язуючи їм свою ідеологію (бачення розвитку суспільства), як єдино правильну, і це робить неможливим вільний розвиток мистецтва й культури в цілому.
В Спарті життя людей регламентувалося строгими законами, власне спартіати не були особисто вільними людьми, вони мали чіткий розпорядок життя і усвідомлення свого призначення в суспільстві, де не було місця для творчості. Можна стверджувати, що спартанці жили для задоволення потреб держави, а не навпаки.
Пізнавально й цікаво
1. Як ви зрозуміли передсмертні слова Перикла?
Перикл своїми словами дав зрозуміти, що в демократичному суспільстві життя людини є найвищою цінністю, що в державі, яка охороняє та захищає потреби своїх громадян, зменшується кількість важких злочинів, за які можлива смертна кара.
2. Що було головною метою політичної діяльності Перикла?
Головною метою політичної діяльності Перикла було створення такого управління суспільством, в якому б найвищою цінністю було життя громадян та справедливість.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання.
І. Знаю нове.
1. Складіть запитання до кросворду та дайте йому назву.
Запитання мають розкривати роль діяча в історії Давньої Греції.
1) Лікург (VII ст. до н. е.) спартанський цар, відомий своїми законами, які забороняли будь-яку розкіш та виховували в спартанцях воїнів.
2) Клісфен (VI ст. до н. е.) – афінський державний діяч, відомий запровадженням остракізму – голосування на глиняних черепках. З Афін виганяли того, чиє ім’я згадувалося на остраконах (черепках) найбільше.
3) Павсаній (V ст. до н. е.) – спартанський полководець часів персько-грецьких воєн. На чолі об’єднаної грецької армії здобув перемогу над персами при Платеях (479 р. до н.е.)
4) Перикл (495 до н.е. – 429 до н.е.) – афінський політичний діяч, за правління якого відбувся розквіт демократії в Афінах, а також найбільше піднесення грецької культури. Час правління Перікла називають “золотою добою”.
5) Леонід (508/507 до н. е. – 480 до н. е.) – спартанський цар, відомий подвигом у битві з персами під Фермопілами під час персько-грецьких воєн.
6) Солон (640 до н.е. – 558 до н.е.) – афінський політичний діяч, провів демократичні реформи в Афінському полісі, поділивши громадян на розряди, залежно від кількості їх майна. Скасував боргове рабство.
7) Фідій (V ст. до н. е.) – скульптор і архітектор, створив статуї Зевса Олімпійського, Афіни-Воїтельки, автор оздоблення Парфенону в Акрополі.
Назвіть, хто з діячів творив історію Афін, а хто – Спарти.
Творили історію Афін – Солон, Перикл, Фідій, Клісфен.
Творили історію Спарти – Лікург, Леонід, Павсаній.
2. Завдяки яким заходам Периклові вдалося досягти розквіту афінської демократії?
Перикл виражав інтереси демосу, який становив переважну більшість населення Афін. Це дало змогу Периклу обратися стратегом полісу 15 разів поспіль (444-429 рр. до н. е.). Він провів реформи управління, які були вигідні демосу, а саме:
– запровадив заробітну плату за роботу на державній посаді, доступ до державної служби отримали незаможні громадяни;
– започаткував грошову допомогу збіднілим для відвідування театру;
– наділення землею збіднілих громадян за межами Афін, в поселеннях, що входили до Афінського морського союзу;
– для уникнення маніпуляцій під час голосування, наділення посадами відбувалося шляхом жеребкуванням;
– сприяв Фідію у проведенні будівельних робіт в Афінському Акрополі. Роботи велися великою мірою за кошти (1/60 частина щорічно) зі скарбниці Афінського морського союзу, які було перевезено Периклом з острова Делос до Афін 454 року до н.е.
3. Назвіть хронологічні межі «золотої доби» Перикла та внесіть до проєкту «Ілюстрована шкала часу історії Давньої Греції».
“Золота доба” це відносно невеликий за істиричними мірками 15-річний період правління Перикла з 444 до н.е. до 429 до н. е.
4. Знайдіть у тексті докази розквіту Афін за Перикла.
Час розквіту й могутності Афін називають «золотим віком».
За часів Перикла в Афінах остаточно склався демократичний
устрій. У державі вся влада належала демосу — народові.
За часів Перикла в Афінах активно велися будівельні роботи. Афінський акрополь перебудували та перетворили на художній і релігійний центр.
ІІ. Обговорюємо в групі.
1. Чи досконалою була демократія «золотого віку» Перикла? Доберіть аргументи на користь своєї думки.
За часів Перикла демократія була найбільш досконалою за всю історію античної Греції, адже його правління недарма назвали “золотим віком” та протягом 15 років (444-429 рр. до н.е.) політика щорічно обирали стратегом. Цінність правління Перикла полягає в тому, що аристократи й демос могли спільно формували владу, утримуючи політичну рівновагу в суспільстві.
Проте не зовсім прийнятним було жеребкування при призначенні на посаду, бо жереб міг випасти на людину, що не була фахівцем в даній справі, то ж її робота на посаді могла не виправдати сподівань.
В часи Перикла в Афінах жінки і раби не отримали політичних прав, не вважалися громадянами, і не мали права голосування на народних зборах.
2. Поміркуйте, які особливості політичного устрою Афін за доби Перикла ви хотіли б запровадити в наш час.
Варто було б запровадити в наш час суд присяжних, який обирався жеребом – таким чином можливо уникнути упередженості присяжних у судових рішеннях.
3.Доведіть або спростуйте тезу: «Афінська демократія розвивалася
еволюційним шляхом».
Еволюцією називають поступовий розвиток від простішого до складнішого, від примітивного до досконалого. В даному випадку під еволюцією можна розуміти вдосконалення управління грецького суспільства шляхом залучення більшої кількості громадян до участі в ньому.
Так, правитель Солон 594 р. до н.е. провів низку реформ в Афінах, що насамперед стосувалися збільшення участі демосу в управлінні полісом на противагу владі аристократів. Він поділив громадян на чотири розряди – від бідніших до багатших. Всі групи мали військовий обов’язок і важелі в управлінні Афінами, залежно від кількості їх майна. Якщо багатші громадян мали більше прав в управлінні державою, то вони й мали більший обсяг військового обов’язку (будували і споряджали своїм коштом бойові кораблі), і навпаки – бідніші громадяни мали менший обсяг військового обов’язку – відбували службу в піхоті з власним озброєнням.
Громадянська належність при Солонові визначалася родовим походженням, то вже архонт Клісфен 509 р. до н.е. запровадив територіальний принцип отримання афінського громадянства. Клісфену належить також остракізм – вигнання тієї особи з Афін, ім’я якої найбільше писали на остраконі – глиняному черепку. Проте остракізмом швидко почали зловживати, купляючи голоси виборців. Перикл призначив заробітну плату за службу, а це означало, що управляти державою можуть і представники демосу, а не лише аристи.
4. Поміркуйте, що означають висловлювання Перикла. Чи актуальні вони в наш час?
– Якщо ти не цікавишся політикою, це не означає, що політика не
цікавиться тобою.
– Обережніше, Перикле: ти головуєш над вільними людьми, і до
того ж над еллінами, і до того ж над афінянами.
– Визнати бідність у нас [афінян] ні для кого не є ганьбою, але велику ганьбу ми вбачаємо в тому, що людина сама не прагне позбутися її працею.
Вислови Перикла актуальні і в наш час.
Люди, які не цікавляться політикою, і стоять осторонь громадських справ, можуть невдовзі стати жертвою політики. Таких прикладів існує в історії людства дуже багато.
Люди, які не бажають своєю працею покращувати рівень свого життя, були у всі часи – і за Перикла, і в сьогоденні.
III. Мислю творчо
1. Укладіть план розповіді про «золотий вік» Перикла.
1) Роки життя Перикла
2) Перикл – прихильник демосу.
3) Демократичні реформи Перикла.
4) Розквіт Афінського полісу.
2. Уявіть, що Перикл — наш сучасник і активний користувач соціальних мереж. Створіть сторінку діяча в одній (на вибір) із соцмереж — Facebook чи Instagram — та наповніть її від імені Перикла.
Перикл у Facebook
Робота й освіта: державний діяч, вивчав музику, біологію, астрологію.
Місце проживання: Афіни, народився: філ Акамантіди, батько Ксантип, матір Агаріста.
Контакти й основна інформація: 495 рік до н.е.
Родина та стосунки: дружина Аспасія.
Подробиці стосовно вас: крилаті вислови
Народження — благо для тих, що своїми справами залишать вічну про себе пам’ять.
Та жінка заслуговує щиру пошану, про яку менш за все говорять серед чоловіків, в осуд або в похвалу.
Біля вівтаря закінчуються права дружби.
Юнацтво, що загинуло на війні, – те саме, що вилучена з року весна.
Життєві події: 15 разів обирався стратегом в Афінському полісі.