1) Чому в середині XIX ст. було сутужно з українськими книжками?
В умовах існування Російської імперії відбувалися постійні заборони і знищення української мови. Українську мову імперська влада вважала неповноцінною, частиною (діалектом) російської мови. Забороною мови Російська імперія намагалася заперечити існування самого українського народу.
2) Які факти свідчать, що до В. Антоновича тогочасна молодь ставилася з надзвичайною пошаною?
Історик Володимир Антонович був лідером українського національно-визвольного руху. За його участі визвольний рух набув значного розвитку, що московська влада почала робити нападки на українську мову, забороняючи її в усіх царинах життя – від навчання і книги до театральної вистави і текстового супроводу до нот. Антоновича шанували тому, що в його бібліотеці були книги українською мовою – як дитячі, так і для старшого віку. Професор Володимир Антонович залюбки подарував свої книги для громадської бібліотеки.
3) Що хотів донести своїм слухачам, учням В. Антонович?
В. Антонович намагався донести своїм учням правду про минуле українського народу, донести до слухачів дійсну історію України, яку цілеспрямовано нищила і фальсифікувала імперська влада.
Запитання та завдання.
1. Хто такі історики?
Історики – це науковці, вчені, що досліджують минуле України, створюють на основі своїх наукових досліджень та пошуків наукові праці.
2. Кого з видатних українських істориків ви знаєте? Розкажіть про одного з них.
Дмитро Яворницький (1855—1940) – вченого без перебільшення можна назвати “козацьким істориком”, адже він присвятив своє життя дослідженням запорізької старовини – детально вивчив історію запорізького козацтва та дніпрових порогів. По собі залишив тритомну працю “Історію запорозьких козаків”. Автор близько 1500 наукових робіт.
3. Кого вважають батьком української історії, а кого – першим істориком України?
Сучасні вчені-історики батьком української історії називають ченця Києво-Печерського монастиря Нестора, який 1113 р. склав літопис «Повість минулих літ» – історичний опис про найдавніші часи Руси-України. До наших днів не зберігся.
Першим істориком України вважають Дмитра Бантиш-Каменського (1788—1850). У праці «Історії Малої Росії» історик уперше докладно виклав історію українських земель від найдавніших часів до 60-х років ХVІІІ ст. Розповідаючи читачам про минулі події, автор не лише наводив історичні факти, але й цікавився культурою, описував народні звичаї і традиції, знайомив з будівництвом церковних споруд, монастирів, становлення козацтва, оцінював діяльність історичних осіб, що відігравали важливу роль в минулому України.
4. Хто з українських істориків створив 10-томну «Історію України- Руси»?
Автором десятитомної “Історії України-Руси” є історик Михайло Грушевський (1866—1934).
5. Який український історик присвятив своє життя вивченню українського козацтва?
Дмитро Яворницький присвятив своє життя вивченню історії українського козацтва.
6. Обговоріть у групах. Яким є головний здобуток праці істориків?
Головним здобутком праці істориків є вивчення і дослідження минулого України та українського народу, створення вагомого українського розділу в Світовій історії всупереч численним імперським заборонам і відмовам українцям у праві на знання власної історії.
7. Які художні твори про минуле України ви вивчали на уроках літератури?
Літописні оповіді на основі «Повісті минулих літ» у переказі В. Близнеця): «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь»
«Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам».
Олександр Олесь. Поезії з книги «Княжа Україна» – «Похід на Царгород», «Ярослав Мудрий», «Микита Кожум’яка».
Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».
8. Хто був автором першого історичного роману?
Автором першого українського історичного роману “Чорна рада. Хроніка 1663 року” є Пантелеймон Куліш (1819 – 1897). В романі описує гостру боротьбу за гетьманську владу в Україні після смерті Богдана Хмельницького.
9. Якою є роль художньої літератури у вивченні історії?
Художня література за допомогою художніх образів ширше розкриває читачеві картини минулого, наповнює історичні факти життєвим змістом.
10. Поясніть вислів «Література допомагатиме нам вдивлятися у криниці минулого, щоб побачити небо сучасного і майбутнього».
Значення вислову полягає в тому, що література допомагає читачеві відтворити образи минулого, картини побуту, події з життя предків – отже, завдяки літературним творам з’являється можливість ґрунтовнішого дослідження історії, глибшого розуміння подій сьогодення і аналізу можливого розвитку історичних подій в майбутньому.
11. За допомогою додаткових джерел інформації дізнайтеся, у яких літературних творах було відображено сучасні події, що відбулися в Україні.
Оксана Забужко «Літопис самовидців: дев’ять місяців українського спротиву»
Євген Положій « Іловайськ»
Сергій Жадан «Інтернат»
Серж Марко «Хроніка гібридної війни»
Богдан Жолдак «Укри»
11. Визначте, який із наведених текстів науково-популярний, а який – літературний.
1 – літературний текст.
2 – науково-популярний текст.