Сім’я, освіта та виховання. 6 клас

Хто був головою давньогрецької сім’ї?
Головою сім’ї в давніх греків був найстарший чоловік у домі – це міг бути дід, батько, син.
Чому Давню Грецію називають «цивілізацією під відкритим небом»?
Давню грецьку цивілізацію назвали “цивілізацією під відкритим небом” тому, що торгівля вважалася ганебною справою, адже під час торгівлі греки могли говорити неправду про свій товар, намагаючись продати його дорожче, тобто ховали правду. “Відкрите небо” – ознака чистоти помислів, яких не може бути в торгівлі.

Які чинники були вирішальними для укладення шлюбу?
Для укладання шлюбу були визначальними такі чинники:
– стан здоров’я майбутньої дружини;
– обсяг посагу на користь сім’ї нареченої;
– уміння нареченої прясти та ткати.
1) Укажіть, де на малюнку акрополь, а де — агора.
Агора знаходиться на передньому плані, це ринок і площа для зборів громадян, акрополь – на пагорбі в глибині малюнку.
2) Які товари продаються на ринку?

На ринку продають сувої полотна, сільськогосподарські продукти, кераміку, рабів.
3) З найдіть на зображенні агори місце, де продають рабів.

Місце для продажу рабів облаштовано на дерев’яному помості.
Пригадайте, як багато рабів могло бути в полісі.
В полісі раби могли становити 1/3 населення.
4) Чим займаються жінки? Чи є їхні заняття типовими для Давньої Греції?

Жінки займаються торгівлею, що в Давній Греції вважалося ганебною справою. Це було типове заняття для жінок з небагатих сімей.
1) Чому заняття з граматики були важливими?

В Давній Греції граматикою називали ораторське мистецтво (вміння красиво говорити, бути переконливим для слухачів), що було необхідним для громадянина. Найважливішим в освіті греки вважали виховання гідного громадянина поліса.
2) Коли молодий чоловік міг вважатися повноцінним громадянином поліса?

Молодий чоловік, народжений у сім’ї громадян, при досягненні 18 років мав проходити обов’язкове військове навчання і вважався повноцінним громадянином після його завершення.

Запитання та завдання.

1. Заповніть порівняльну таблицю «Життя чоловіків і жінок у Давній Греції».

План характеристикиЧоловікиЖінки
Можливість брати участь в управлінні полісомтакні
Військова службатакні
Можливість вільно залишати будиноктакні
Вік шлюбу3013-15
Можливість обирати, із ким укласти шлюбтакні
Виховання дітейнітак
Освіта до семи роківтактак
Подальша освітатакні
Порівняльна таблиця становища чоловіків і жінок у Давній Грецї

2. Складіть коротку розповідь про один день афінського громадянина або жительки поліса. Додайте відомості про харчування, одяг, рід занять, заможність. За потреби використайте додаткові джерела.

День афінського громадянина починався рано-вранці. Після сніданку ячмінною кашею та хлібом та розведеним водою вином він відправлявся з дому. Його чекала агора – площа в центрі міста. Чоловік був громадянином Афін і дуже гордився цим – адже життя міста не проходило без його участі, без його слова і мудрих спільних рішень на народних зборах. В постійних дискусіях на агорі могло спливти чимало часу, але то було вартим! Адже громадяни щоденно впорядковували життя Афінського полісу.
Після запеклих суперечок на агорі можна врешті було зайнятися улюбленою справою в гімнасії – греки великого значення надавали спортивним заняттям, дбаючи про те, аби їх тіло було подібним до богів, що живуть на Олімпі.

Пізно ввечері чоловік повертався додому. Його день удався – афінянин самовіддано займався вирішенням громадських справ, що потребувало значних сил та енергії, які він відновлював у гімнасії.
3. Якою була головна мета освіти в Давній Греції спочатку та в більш пізні часи?
Головною метою освіти в Давній Греції було виховання справжнього громадянина, якому б не був байдужим майбутній розвиток Афінського полісу.

Всі завдання