Неоліт. 6 клас

1) Розгляньте схему поширення землеробства за межами Родючого півмісяця. Звідки перші неолітичні землеробські спільноти прийшли до Європи?
Землеробські неолітичні спільноти потрапили до Європи з Близького Сходу (східне узбережжя Середземного моря, Месопотамська низовина).
2) Назвіть території, у яких землеробство поширилося
одночасно з українськими землями.

На території України землеробство поширилося 4 800 – 4 300 років до н.е., одночасно з північними територіями Західної Європи та Піренейським півостровом.

Розгляньте малюнки. Опишіть процес виготовлення посуду із глини.
1. Спочатку гончар займався виготовлення глиняних шнурівок – «ковбасок», які укладалися майстром спіралеподібно, утворюючи горщик. Наступним етапом виробництва було загладжування нерівностей на боках посудини, після чого залишалося приліпити ручки, прикрасити візерунком і випекти в печі.
Чому люди доби неоліту вели осілий спосіб життя?

В часи неоліту зникла потреба постійного пошуку їжі, бо людина навчилася виробляти її сама завдяки освоєнню землеробства та скотарства.

Запитання та завдання.

1. Як археологи називають перехід від привласнювального до відтворювального господарства?
Перехід від привласнювального до відтворювального господарства спричинив надзвичайно важливі глибокі зміни в житті людей, тому археологи називають його неолітичною революцією.
2. За малюнками складіть послідовну розповідь про неолітичне землеробство. Вам допоможуть словосполучення: обробіток землі мотикою, зрізання колосків серпом, молотіння зерна, зберігання зерна, розтирання зерна на зернотерці, випікання в печі.
Неолітичне хліборобство було надзвичайно працемістким процесом, який постійно вимагав робочих рук. Спочатку треба було розпушити землю мотикою і посіяти зерно. Коли пшениця викине колос і поспіє, жали за допомогою кістяного серпа з кам’яними зубцями. Далі починався етап вимолочування зерна та його збереження. Важливо, аби зерно під час зберігання не зіпріло і його не знищили гризуни, тому урожай зберігали у великих глиняних бочках. Для приготування хліба зерно розтирали на муку за допомогою зернотерки, і потім випікали хліб у печі.

3. Опишіть життя неолітичного поселення. Якими були основні заняття його жителів? Який одяг вони носили? Чим харчувалися?
Поселення давніх землеробів було поблизу річки, могло бути доволі значним за площею і за кількістю жителів. Люди займалися землеробством, ремеслом, розводили одомашнену худобу – корів, кіз, овець та птицю.
Населення вело осілий спосіб життя, бо вже не було потрібно кочувати в пошуках їжі. Тепер у людей почали виникати запаси їжі на більш тривалий період і власне їжа урізноманітнилася. Але це потребувало великих і постійних зусиль – клопіткої праці в полі чи біля худоби.
Людина перестала носити одяг зі шкір тварин, бо почала займатися ткацтвом і виготовляла одяг з тканини, який був зручніший.
Розгляньте малюнок. Яким, на вашу думку, було призначення різних видів посуду?
Глибокий посуд використовувався для наливання води чи збереження муки, мілкий міг бути для споживання каші або випікання хліба.

Всі відповіді